مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

عایق‌های حرارتی نانو مقیاس ایرانی جایگزین نمونه های وارداتی در صنایع کشور

0 22

یک شرکت دانش بنیان نانویی به تازگی با تولید و عرضه پتوی عایق حرارت حاوی آئروژل سیلیکا، این محصول را جایگزین عایق‌های واردتی در صنایع مختلف داخلی کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو،  شرکت پاکان آتیه نانو دانش به تازگی پتوی عایق حرارت حاوی آئروژل سیلیکا را تولید و به بازار عرضه کرده است،

 این پتوی عایق حرارتی در صنایع مختلفی نظیر پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در حال استفاده بوده و جایگزین عایق‌های واردتی در صنایع شده است.

دکتر حسن برگزین مدیرعامل شرکت پاکان آتیه نانو دانش درخصوص دستاوردهای این شرکت اظهارداشت: از سال‌ها قبل با عایق‌هایی که در آمریکا تولید می‌شد آشنا شده بودم، عایق‌های حرارتی که می‌توانند مصرف انرژی را کاهش دهند، از این رو به سراغ توسعه این فناوری در داخل کشور رفتیم و در نهایت موفق به تولید پتوی حرارتی حاوی آئروژل سیلیکا شدیم،  از این فناوری می‌توان برای تولید لباس‌ها و دستکش‌های نسوز نیز استفاده کرد که ما در حال توسعه این نوع محصولات نیز هستیم تا علاوه بر فروش خود عایق، محصولاتی نظیر لباس نیز با این عایق‌ها تولید کنیم.

وی بحث بالا بودن مصرف انرژی و آلایندگی را در کشور یک معضل می‌داند که با این فناوری می‌توان به این مشکل پاسخ داد،  به اعتقاد وی بیشتر محصولات عایق حرارتی با فناوری‌بالا در کشور وارداتی هستند که توسعه یک فناوری کاملا ایرانی که مواد اولیه آن نیز در داخل کشور تولید می‌شود، یک گام رو به جلو محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل ارزانی انرژی در ایران، موضوع کاهش مصرف انرژی با عایق‌ها، چندان برای صنایع اولویت نیست، هرچند که طی سال‌های اخیر با افزایش قیمت انرژی، صنایع و حتی مردم نیز به این موضوع حساسیت نشان داده‌اند که این امیدوار کننده است.

عضو هیات‌علمی دانشگاه زنجان درباره کاربرد این محصول در صنعت ساختمان گفت: کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها از جمله برنامه‌های این شرکت است،  مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان سازندگان را موظف کرده تا از عایق‌ها براساس استاندارد استفاده کنند اما عایق‌هایی نظیر پشم شیشه به دلیل ضخامت بالا و مشکلات زیست‌محیطی چندان جایگاهی در صنعت ساختمان ندارند، بنابراین این عایق‌های حرارتی نانومقیاس می‌توانند با ضخامت‌ها کم پاسخگوی نیاز سازندگان باشد.

وی در مورد ویژگی‌های این عایق افزود: این عایق با ضخامت ۶ تا ۱۰ میلی‌متر می‌تواند تا ۴۵ درصد مصرف انرژی را کم کند،  عایق‌های فعلی در دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد، کمتر از نیم‌ساعت دوام دارند که این موضوع در آتش‌سوزی‌ها فاجعه آفرین است،  در حالی که این عایق می‌تواند چندین ساعت دوام در دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد داشته باشد،  از دیگر مزیت‌های این فناوری می‌توان به کاهش آلودگی صوتی اشاره کرد در واقع این عایق حرارتی، عملکرد عایق صوتی را نیز دارا است، این شرکت ۵۰ سال عایق‌ تولیدی خود را تضمین می‌کند و اگر در مقیاس زمانی طولانی‌مدت این عایق‌ها با عایق‌های معمولی مقایسه شود، کاملا مقرون‌به‌صرفه هستند.

برگزین از افزودن گرانول‌های آئروژل این شرکت به رنگ‌های ساختمانی نیزخبر داد که موجب عایق شدن رنگ می‌شود وگفت:در حال حاضر این شرکت دانش‌بنیان تولیدی، ظرفیت تولید ۵ هزار مترمربع از این پتوهای حرارتی با ضخامت‌های ۶ و ۴ میلی‌متر و یک سانتی‌متر را دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.