راهنمایی های لازم بازگشت به محل کار برای رهبران منابع انسانی[Gartner]
راهنمایی های لازم بازگشت به محل کار برای رهبران منابع انسانی[Gartner]

​هر سازمانی دارای سناریوهای منحصر به فردی برای بازگرداندن کارمندان به محل کار طی مراحل شیوع COVID۱۹ است، اما نقش منابع انسانی ثابت است: حمایت از سلامت و ایمنی کارمندان و به نوبه خود، برای مشتریان و سایر ذینفعان که با آن‌ها در تماس هستند. ​

نقش منابع انسانی در بحث بازگشت به محل کار سازمان، شامل دفاع از سلامت و ایمنی و در عین حال تصمیم‌گیری درباره زمان بازگشت و برنامه ریزی حضور هر کدام از افراد طبق زمان بندی می باشد

” روشن است که چالش بازگشت به محل کار تنها یک چالش در عملیات نیست؛ این یک چالش انسانی است.” “در حالی که سازمان‌ها می‌کوشند تا دفاتر خود را بازگشایی کنند و به حالت ” عادی ” بازگردند، رهبران باید برای ارتقای سلامت و امنیت در محل کار و محل کار با یکدیگر هم‌کاری کنند.”

این کار به تنهایی برای ایجاد اقدامات ایمنی کافی نیست؛

برای مدیر ارشد منابع انسانی (‏CHRO)‏و دیگر رهبران منابع انسانی درگیر ، تصمیمات بازگشت به کار، تمرکز بر سلامت کارکنان، رفاه و ایمنی نیاز به انعطاف‌پذیری و همدلی و تصمیم به سازماندهی مجدد و پی‌گیری برنامه بازگشت به کار به عنوان تغییر شرایط دارد.​ ​​​​​​

استراتژی متقابل برای بازگشت به محل کار

​تصمیم بگیرید که چه موقع و چگونه کارمندان خود را به محل کار بازگردانید؟ در مورد چالش‌ها و راه‌حل‌ها بیشتر بدانید. ​

زمان مناسب بازگشت؟

​​​​​​​​اول، دقت کنید که برنامه خروج مجدد داشته باشید. کارمندان باید مطمئن باشند که شما برنامه‌ای برای مواجهه با افزایش شیوع مجدد کروناویروسی دارید مشخص کنید که محرک‌ها و پاسخ‌ها چه خواهند بود و آن برنامه‌ها را در یک ارزیابی مستمر از سناریوهای مختلف محل کار پیش‌بینی کنید. ​

مطمئن باشید که کارمندان احساس امنیت خواهند کرد. این تنها برای ایجاد اقدامات ایمنی کافی نیست که کارمندان واقعا احساس امنیت کنند. درباره برنامه‌هایتان شفاف و صریح باشید تا کارمندان اقدامات شما را درک کنند و درک کنند که آن‌ها ایمن هستند. در صورت نیاز با آموزش اقدامات ایمنی خاص موافقت کنید. ​

صبر کنید تا کارمندانتان آماده باشن اگر کارمندان تمایلی ندارند و یا نمی‌توانند به محل کار برگردند، آن‌ها را مجبور نکنید. جمع‌آوری اطلاعات برای ارزیابی احساسات و راحتی کارکنان در مورد بازگشت و ادامه نظارت بر تعامل و راحتی کارکنان پس از بازگشت. برنامه ورود مجدد را در صورت نیاز تنظیم کنید.

اگر کارمندان احساس ناامنی می‌کنند، از بازخورد کارمند به عنوان دلیل خروج مجدد استفاده کنید. ​

اولویت بازگشت با چه کسانی است ؟

​​​​​​​​تقسیم بندی ها برای بازگشت برخی سازمان‌ها در حال حاضر به طور رسمی کارمندان را براساس نقش‌ها، فعالیت‌ها و مجموعه مهارت‌های خود و توانایی آن‌ها برای کار از راه دور تقسیم‌بندی کرده‌اند. تجربیات اخیر با کار از راه دور برای تعیین این که کدام بخش‌ها قادر به تطبیق سریع و بهره‌وری خود برای کار از راه دور هستند برای برنامه ریزی مجدد استفاده کنید سپس ترتیب بازگشت‌ها را مشخص کنید اما نسبت به نیازهای کارمندان انعطاف‌پذیر باشید.

براساس کار تصمیم بگیرید، نه براساس کارکنان. در سازمان‌هایی که کارکنان از راه دور بهره ور می‌مانند، مدیران باید حالتی از کسب‌وکار را برای بازگرداندن آن‌ها به خانه طراحی کنند. انعطاف‌پذیر باشید. دستورالعمل‌های آگاهانه به جای احکام سخت، استرس کارکنان را کاهش می‌دهد. ​

در محل کار جدید به چه چیزی نیاز است؟

​​​​​​​​ این که اطمینان حاصل کنید کارمندان احساس امنیت و حمایت می‌کنند، فقط برای احساس امور انسان دوستانه نیست بلکه برای تداوم و موفقیت کسب‌وکار مهم است.​ ​

“نقشه‌های سفر کارکنان” جدید برای مدیریت موثر تجربه بازگشت به محل کار ایجاد کنید لحظه‌هایی که بیش‌ترین اهمیت را برای کارمندان به هنگام ورود به محل کار دارند، مانند اولین روز برگشت و اولین جلسه تیمی شناسایی و مدیریت کنید صراحتا درباره ریسک‌ها صحبت کنید. درک ایمنی به اندازه خود ایمنی مهم است. با کارمندان در مورد هر گونه تغییر و تحولات تا حد امکان شفاف باشید.

یک ابزار ارتباطی ساده مانند رتبه‌بندی سبز / زرد / قرمز را در نظر بگیرید تا خطر قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا در یک ساختمان در یک روز مشخص به کارمندان هشدار دهید استرس غیر کاری کارمندان را درک کنید. تجربه کارمندان فراتر از یک مکان فیزیکی می باشد ممکن است کارمندان هنوز هم به سختی بتوانند از کودکان مراقبت کنند و اختلالات مداوم در زندگی روزمره خود را مدیریت کنند.

این تنش‌ها بهره‌وری آن‌ها را در محل کار کاهش خواهد داد. از تجربیات نحوه زندگی شخصی و کاری در طول این بیماری همه‌گیر یاد بگیرید. از تجربیات نحوه زندگی شخصی و کاری در طول این بیماری همه‌گیر درس بگیرید. از کارمندان دعوت کنید تا ویژگی‌های موقعیت خود را به اشتراک بگذارند و مدیران را برای واکنش آماده کنند. پیام‌های ثابت درباره راهبردهای مقابله ایجاد کنید.

منبع :گارتنر

​ ​ ​