مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

دفاع نماینده مجلس از بازگشایی مشاغل: تسلیم تصیمات ستاد کرونا باشیم

0 21

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن دفاع از عملکرد دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید: فعالیت برخی مشاغل ضروری است، مگر ما می‌توانیم همه را تعطیل کنیم؟ مردم چه بخورند!؟ مگر می‌توان دامداری‌ها یا مرغداری‌ها را تعطیل کرد؟ اگر کشاورز امروز کشت نکند، کمی بعد آب لازم برای کشت وجود ندارد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی درباره شیوه مدیریت بحران کرونا طی یک ماه نیم گذشته در کشور و بعد از آغاز نسبی فعالیت اصناف و اتمام تعطیلات به ایرناپلاس می‌گوید: ما چیزی تحت عنوان اتمام و نابودی بیماری کرونا در کشور نداریم؛ چراکه واکسن این ویروس کشف نشده‌ است.

آنچه رخ داده، توسعه و حرکت آن مهار و کنترل شده است، اگر مردم تصور کنند بیماری تمام شده و آزادانه به امکان عمومی بروند، در حال رقم زدن موج دوم ابتلا به بیماری هستند؛ چراکه بدن‌ها در این مدت ضعیف شده و کادر درمانی خسته‌اند، بخش اعظمی از منابع کشور مصرف شده، تجهیزات درمانی مستهلک شده‌اند. به همین دلیل اگر مردم رعایت نکنند، مجدد مشکلات بزرگتری خواهیم داشت. 

پایان کرونا فعلا بی‌معناست؛ واکسن پیدا نشده


وی با اشاره به اینکه مردم در تعطیلات نوروز سفر نرفتند و باید از آنها به این دلیل قدردانی کرد، ادامه می‌دهد: مهار بیماری ناشی از همکاری مردم بوده است. اگر تاب‌آوری مردم تمام شود و به سمت استان‌های مهمان‌خیز مانند گیلان حرکت کنند، در حق خود و مردم استان مقصد اجحاف کرده‌اند.

برخی توجیه می‌کنند که ما مبتلا به کرونا نیستیم و خطری نداریم، شاید چنین باشد اما کرونا همچنان در سطح برخی استان‌ها وجود دارد و ممکن است در استانی که به آن سفر کردند، مبتلا شوند. موضوع عدم پایان کرونا باید به مردم القا شود؛ بیماری یا هر ویروس دیگری باید دارو داشته اما داروی این بیماری هنوز کشف نشده است و نباید انتظار نابودی آن را داشت. 

هر ساعت کرونا جان چهار نفر را می‌گیرد 

این نماینده مجلس با بیان اینکه طی ۲۰ روز اول سال، در هر ساعت حداقل چهار کشته بر اثر ابتلا به کرونا در کشور داشته‌ایم، توضیح می‌دهد: تعداد کشته‌ها در هر ساعت، به زیر پنج یا شش نفر رسیده‌ اما کمتر از چهار نفر نبوده‌ است؛ این به این معناست که  کرونا از بین نرفته‌ است.

جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به اینکه اقتصاد ما ضعیف است، می‌افزاید: ما نه می‌توانیم بازگشایی کامل داشته باشیم نه می‌توانیم مشاغل و صنایع را  به طور کامل تعطیل کنیم؛ لذا باید نسبی و اقتضایی عمل کنیم؛ برخی مدارس در وضعیت سفید قرار دارند، در این مناطق حتی امکان بازگشایی مدارس وجود دارد اما در برخی استان‌ها وضعیت همچنان قرمز است؛ در این استان‌ها باید با سعه صدر بیشتر عمل کرد. 

وی ادامه می‌دهد: در استان گیلان، برخی مشاغل کم‌ریسک، بازگشایی شده‌اند و فعالیت برخی مشاغل هم ضروری بود؛ مگر ما می‌توانیم بخش تولید محصولات لبنی و پروتئینی را تعطیل کنیم؟ اگر تعطیل باشند، مردم چه بخورند!؟ مگر می‌توان دامداری‌ها یا مرغداری‌ها را تعطیل کرد؟ مگر کشاورز می‌تواند در فصل کشت، کشت نکند؟ اگر امروز در گیلان کشت صورت نگیرد، کمی بعد آب لازم برای کشت وجود ندارد. ما برای ارزیابی تصمیمات دولت برای تعطیلی و بازگشایی مشاغل باید اهم و فی الاهم کنیم؛ به نظر من عملکرد دولت خوب بوده‌ است. 

وی تأکید می‌کند: باید به تصمیمات ستاد کرونا احترام گذاشت و اطمینان کرد. این ستاد متشکل از متخصصان بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی است و همه جوانب را در نظر دارند. به طور مثال، امروز، نگرانی از افسردگی و اختلافات خانوادگی در ستاد کرونا موضوع بحث بوده است. همه باید اجازه دهند آموزش، اشتغال و فعالیت وسایل نقلیه عمومی و غیره، تسلیم تصمیم‌گیری ستاد ملی مقابله با کرونا باشد. این یک اتاق فکر از نیروهای متخصص است که بر مبنای آمار و ارقام تصمیم‌گیری می‌کند. دولت با توجه به مشکلات عظیم اقتصادی و تحریم‌های ناجوانمردانه، حقیقتا عملکرد مناسب و خوبی داشته است. 

به گیلان نیایید، امکان پذیرایی نداریم


نماینده رشت با اشاره به عملکرد ستودنی کادر درمانی و بهداشتی کشور، می‌گوید: عملکرد آنها از تاریخ این کشور حذف نخواهد شد و به نظر من برابر با جان‌فشانی‌های رزمندگان جنگ تحمیلی است. من از مردم خواهش می‌کنم تسلیم تصمیمات ستاد ملی کرونا شوند و به استان‌های شمالی سفر نکنند. ما امکان پذیرایی از این عزیزان را نداریم، استان همچنان با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند؛ هرچند آمار مبتلایان کم شده اما به صفر نرسیده است. 

وی در پاسخ به اینکه آیا آماری از میزان بیکاری در این استان یا سطح کشور وجود دارد یا نه، تصریح می‌کند: بالاخره ما نیز مانند سایر نقاط جهان پساکرونایی داریم؛ این پساکرونا از چک‌های برگشتی تا تعطیلی واحدهای کارگاهی را شامل می‌شود. البته ما صنایع بزرگ و مادر نداریم و عمده واحدهای تولیدی ما کارگاه‌های زودبازده یا کمتر از چهار نفرند، از این‌رو تصور می‌کنم نرخ بیکاری در ایران، بر اثر کرونا کمتر از میانگین جهانی آن باشد. البته ما فشار اقتصادی بر مردم را انکار نمی‌کنیم، به هرحال مردم دو ماه از جیب هزینه کرده و تمام پس‌اندازشان را مصرف کردند.

وی در پاسخ به اینکه آیا نمایندگان طرحی برای حمایت از مردم در ایام پساکرونا پیش‌بینی کرده است یا نه، می‌گوید: طبق اصل ۷۵، مجلس نمی‌تواند به دولت بار مالی تحمیل کند. با این حال ما امکان درخواست از دولت را داریم که به آن عمل کردیم؛ دولت نیز با بخش اول آن موافقت کرد و سود بازپرداخت وام یک میلیون تومانی ابطال و تبدیل به قرض الحسنه شد، البته تلاش ما این است که تبدیل به کمک بلاعوض شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.