مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

کشورها در دوران «پساکرونا» از تعهدات بین‌المللی خود شانه خالی می‌کنند

0 18

مدیرکل پیشین هماهنگی‌های اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در دوران پساکرونا با “بلبشویی” از عدم اجرای تعهدات از سوی کشورها مواجه می‌شویم، گفت: سنگ بنای سست شدن تحکم قراردادها و نهادهای بین‌المللی را دونالد ترامپ پایه‌ریزی کرد و این موضوع به رفتار دیگر کشورها هم تسری می‌یابد تا از تعهدات بین‌المللی خود شانه خالی کنند.

«علی اکبر فرازی» روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به تاثیرات پاندومی (شیوع جهانی)  کرونا در روندهای بین‌المللی گفت: ویروس کرونا اثرات مختلفی بر جوامع گذاشته است که هر چند ابعاد این تاثیرات هنوز مشخص نیست و صاحبنظران هم در حال بررسی این تاثیرات هستند اما اثرات آن بر عرصه‌های بهداشتی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی قطعی است.

مدیرکل پیشین هماهنگی‌های اقتصادی وزارت امور خارجه ادامه داد: هنوز بحث‌ها درباره میزان این تاثیرات ادامه دارد اما آنچه میان تمامی نظرات مشترک است، تاثیرات اقتصادی کرونا بر وضعیت اقتصاد ملی کشورها و نظام بین‌المللی است.

تاثیر متفاوت کرونا بر اقتصاد هر کشور

فرازی با بیان اینکه دولت و جوامعی که براساس منطق و برنامه‌ریزی عمل می‌کنند، از اکنون به فکر کاهش اثرات کرونا بر اقتصاد ملی خودشان هستند، اظهار داشت: اقتصاد کشورها درگیر و در ارتباط با اقتصاد جهانی است و اثرات سوء کرونا بر اقتصاد جهانی بر تک تک کشورها مشهود خواهد بود ولی این آثار نسبت به هر کشور متفاوت خواهد بود.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه از اکنون باید برنامه‌ریزی‌های لازم را برای کاهش اثرات جهانی کرونا بر وضعیت کشور را انجام دهد و تحلیل‌های خود را به صاحبنظران، فعالان و برنامه‌ریزان کشور ارائه دهد، تصریح کرد: دلیل این امر آن است که نظام برنامه‌ریزی و جامعه اقتصادی کشور تصویر روشنی از وضعیت بین‌المللی و اثرات کرونا بر روندهای بین‌المللی داشته باشد.

با بلبشویی از عدم اجرای تعهدات از سوی کشورها روبه‌رو هستیم

فرازی با تاکید بر اینکه مسئولیت‌های معاونت دیپلماسی اقتصادی در دوران پساکرونا سنگین‌تر از هر زمان دیگری است، ابراز داشت: لازم است شرح وظایف و اختیارات معاونت دیپلماسی اقتصادی در دوران کنونی مشخص‌تر و نقش هماهنگ‌کننده و تسهیل‌گر وزارت امور خارجه باید در دوران کنونی بارزتر و محوری‌تر شود و سایر دستگاه‌ها نیز این نقش و مسئولیت را بپذیرند.

این کارشناس مسائل دیپلماسی اقتصادی با تاکید بر اینکه در دوران پساکرونا با بلبشویی از عدم اجرای تعهدات از سوی کشورها به بهانه کرونا روبه‌رو خواهیم شد، بیان کرد: سنگ بنای عدم پایبندی کشورها به تعهداتشان را دونالد ترامپ پایه‌گذاری و تحکم قراردادها و نهادهای بین‌المللی را سست کرده است.  دوران پساکرونا بهانه‌ای خواهد بود که این مساله به رفتار دیگر کشورها هم تسری یابد تا از تعهدات بین‌المللی خود شانه خالی کنند.

وی با اشاره به ضرورت انجام مطالعات آینده‌نگری یادآور شد: یکی از دستورکارهای معاونت دیپلماسی اقتصادی در این دوره آن است که به فوریت گروه‌های مطالعاتی برای بررسی میزان اثرات کرونا بر اجرای مقررات بین‌المللی تشکیل داده تا با آینده‌نگری خلاهای آتی را شناسایی کرده تا اگر کشورهای بزرگ خواستند به بهانه کرونا تعهدات‌شان را اجرا نکنند، ما با سناریوهای مختلفی روبه‌رو باشیم.

رفع تحریم‌ها مهمترین دستور کار پساکرونا است

فرازی در پاسخ به این سوال که توسعه مناسبات منطقه‌ای تا چه اندازه می‌تواند برای دوران پساکرونا کارگشا باشد، عنوان کرد: با وجود آنکه در ۴۰ سال گذشته همواره از همکاری‌های منطقه‌ای سخن گفته شده است، اما این مساله تنها در سطح سخن گفتن باقی مانده و اقدام محسوس و چشم‌گیری برای توسعه مناسبات منطقه‌ای انجام نشده است و راهکارهای همکاری‌های منطقه‌ای تبیین نشده باقی مانده‌اند.

وی اضافه کرد: با وجود بیش از ۴۰ سال از تشکیل سازمان همکاری‌های اکو (سازمان همکاری اقتصادی)، دستورکارهای آن تکراری است.  باید ببینیم اتحادیه آ. سه. آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) کجاست و ما کجا ایستاده‌ایم.

معاون پیشین سازمان همکاری‌های اکو با بیان اینکه کشور در شرایط پساکرونا با چالش‌هایی نظیر کاهش قیمت نفت، تحریم‌ها و اثرات سهمناک ناشی از کرونا روبه‌رو است،  گفت: مهمترین راهبرد برای خروج از چنین وضعیتی رفع تحریم‌ها است. تا زمانی که تحریم هستیم، وزارت امور خارجه درگیر روزمرگی و به سامان رساندن مسائل عادی و سطحی است. باید تمام تلاش‌ها رها شدن کشور از بند تحریم‌ها باشد.

ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.