مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

با تقویت این 10 ویژگی ، مزیت رقابتی خود را افزایش دهید [دکتر ایوب اسماعیلی]

0 43

همیشه وقتی که صحبت از افرادی متفاوت در محیط‌های کاری است، نام تعدادی از ویژگی ها به میان می‌آید که ریشه و مبنای اصلی برای این تمایزهاست. در دنیای بسیار رقابتی نیروی کار آن هم در شرایط فعلی و با بحران ها و اتفاقات پی در پی، آگاهی از این ویژگی‌ها و تلاش برای تقویت آن می‌تواند دست‌آوردهای زیادی برای هر یک از ما داشته باشد.

1.بلندپروازی

در گذشته بیشتر افراد بلندپروازی را خصلتی برای افرادی تلقی می‌کردند که می خواهند به تعبیر سنتی ره صد ساله را یک شبه طی کنند اما واقعیت این است که هر فرد موفق فارغ از ویژگی های شخصیتی، مدام در اندیشه رشد و ترسیم اهداف بزرگ و متعالی برای خود و در تلاش برای رسیدن به آن‌هاست.

داشتن چشم انداز در دنیایی که رکود و سکون در آن به تبهای می‌انجامد نیاز هر فرد حرفه است و به قول استاد هوشنگ ابتهاج “آبي كه برآسود زمينش بخورد زود/ دريا شود آن رود كه پيوسته روان است”

2.استقلال و عدم اتکای مستمر

رسیدن به جایگاه و شرایطی که بتوانیم مستقل و با کمترین اتکا و نظارت مستقیم دیگران از پس مسئولیت‌ها و وظایف خود برآییم گام موثری در حرکت به سمت موفقیت حرفه‌ای است. این واقعیت که در مسیر حرفه ای افراد سازمانی، آنهایی که توانسته‌اند به اصطلاح گلیم خود را از آب بکشند

رویکردی مستقل و خود انگیخته در کار دارند و خودشان سعی می کنند بدون عتاب و خطاب مستقیم مافوق در انجام وظایف خود موفق باشند.

3.فروتنی

فروتن بودن و پرهیز از تکبر و غرور بی جهت باعث اعتلای حس اعتماد و تقویت رابطه می‌شود، موضوعی مهم در دنیایی که بیشترین موفقیت ها را شبکه سازی و ارتباط موثر شکل می دهد. بعضی از افراد با نگاه بالا به پایین نسبت به دیگران و شیوه‌های تحقیر آمیز ارتباطی در مواجهه با سایرین مانع از اعتماد افراد می‌شوند

و برای یک فرد حرفه‌ای داشتن سرمایه اجتماعی و اعتماد و همراهی دیگران مهمترین نقش را ایفا می‌کند.

4.اشتیاق

داشتن علاقه به کاری که انجام می‌دهیم، همیشه نقطه تمایز است و باعث رشد در مسیر حرفه‌ای می‌شود. موتور محرکه ما در دنبال کردن دقیق و موثر اهداف، اشتیاق و علاقه ماست و مطمئنا اگر به کاری که دوست داریم بپردازیم خیلی از موانع و سختی‌های آن برایمان قابل رفع و تحمل خواهد بود.

پرداختن به موضوعات از زاویه رفع تکلیف و پر کردن زمان نه ارزش افزوده‌ای برای سازمان می‌سازد و نه فرد و دیری نمی‌پاید که این بی توجهی باعث فرسودگی و سرخوردگی دو سویه خواهد شد.

5.اعتماد به نفس

نوع نگرش ما و شناختی که از توانمندی های خود حاصل می کنیم نکته بسیار ارزشمند و در عین حال زیرساختی برای شکل گرفتن خودباوری و تلاش برای ریسک کردن‌های متعاقب آن است. بدون اعتماد به نفس کافی همیشه تردید و دودلی در انجام کارها بر ما مستولی می شود و قاعدتا روی نتایج خلق شده تاثیر به سزایی دارد.

6.صداقت

افرادی که با دروغ و تزویر سعی در پیشبرد اهداف خود دارند از کمتر جایگاه اجتماعی برخوردار بوده و در واقع داشتن صداقت یکی از پایه‌ای ترین اصول حرفه ای در انجام هر شغلی محسوب می شود.

همانگونه که ابتدای تصدی بسیاری از مشاغل مهم با سوگندنامه‌هایی همراه است که مبتنی بر پایبندی به تعهدات نگارش شده است، این واقعیت وجود دارد که قبل از همه سوگندنامه‌ها و مرامنامه‌های حرفه‌ای برای قبول همان‌ها، صداقت و حرکت در مسیر آن جایگاه ویژه‌تر و اصلی‌‌تری دارد.

7.خلاقیت

برای موفق شدن باید راه‌حل‌های فعلی را به چالش کشید و سئوالات خلاقانه ای طرح کرد. با چنین رویکردی است که می‌توان راه‌های مختلفی برای حل مسائل یافت و این مهم می‌واند وجه تمایز ما با جمعیت زیادی باشد

که با اتکای به روش‌های سنتی سعی در حفظ وضع موجود دارند و برای همسویی با نیازهای جدید کسب و کار به مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

8.اتکاپذیری

یک فرد حرفه‌ای باید در شرایطی قرار بگیرد که حرف و عمل یکسان و شخصیتی منسجم داشته باشد. هر چقدر برای دیگران قابل اتکا به نظر برسیم و به تعبیری بتوان روی ما حساب کرد، در مسیر بهتری برای رسیدن به موفقیت قرار گرفته‌ایم

و هر اندازه رفتارهای چندگانه و متفاوت از ما سر بزند، به همان نسبت افراد بیشتری از ما گریزان خواهند بود.

9.توسعه و یادگیری

افراد موفق همیشه در پی یادگیری مهارت‌های تخصصی جدید هستند و به صورت محسوسی اشتیاق آموختن دارند. رشد فردی و یادگیری مستمر می‌تواند زاویه دید ما را برای شیوه‌های دستیابی به اهداف، دستخوش تغییر کند و به تسهیل تحقق آن ها بینجامد.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های منجر به موفقیت در عصر جدید، آموختن مستمر و تلاش برای به‌روزآوری آموخته‌های قبلی است.

10.مثبت اندیشی

داشتن افکار مثبت، انگیزه مهمی برای حرکت رو به جلو است و پرداختن مکرر به افکار منفی موجب نومیدی و یاس درون افراد و مانع جدی برای رسیدن به خواسته هاست. مثبت‌نگری در شرایطی که بیشتر افراد با نگرانی و نومیدی فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهند برگ برنده بازی‌های بزرگ رقابت سازنده است.

به لیست عنوان شده می توان ویژگی‌های بیشتری را اضافه کرد که هر کدام می‌تواند وجه تمایز ارزشمندی در دنیای حرفه‌ای باشد و این‌ها بخشی از یافته‌های نگارنده و تجربه‌های حضور در کنار کسانی است که تلاش کرده‌اند نام و برند شخصی مستحکمی از خود بسازند و دیگران در پاره‌ای از این خصیصه‌ها آنان ها را الگوی خود قرار دهند.

نویسنده :

ایوب اسماعیلی

مدرس ومشاور منابع انسانی
معاونت منابع انسانی شرکت مبین نت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.