مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

فراخوان تحول دیجیتال وسیطره انقلاب صنعتی نسل چهارم زودتر از انتظار

0 157

بدون هیچ شبهه ای شیوع سراسری ویروس کرونا قبل از هر چیز یک فاجعه انسانی است که متعاقبا تأثیر ماندگار و عمیقی بر اقتصاد جهانی و فضای پولی و صنعتی ، کسب و کار و حتی فرهنگ خواهد داشت.این بررسی با هدف ارائه چشم انداز در مورد وضعیت در حال تحول فعلی و پیامدهای ان روى كسب و كارها و ارایه طریق برای تنظیم ضرباهنگ بقا با تغییرات جاری صورت گرفته است.

سرعت شیوع این فاجعه و تاثیرات متناظر با ان روی دولت ها، جوامع و کسب و کارها به گونه ای سریع در حال وقوع است که حتی بسیاری از مردم جهان را وادار به تجدید نظر در زندگی روزمره و در سطح زندگی شخصی کرده است، لذا و بدیهتا، برخی از موارد این مقاله ممکن است به سرعت از رده خارج شود.

کرونا دستکش و ماسک

ممنوعیت های مسافرتی ،تحمیل دورکاری، تعطیلی مدارس و دانشگاهها و توصیه هایی مبنی بر رعایت فاصله اجتماعی از همنوعان خود برای محدود کردن شیوع ویروس ، بسیاری از افراد ناچارا و بالاجبار به سمت ابزارهای دیجیتالی برای حفظ ارتباط و بند ناف خود با نیازهای حیاتی (تهیه غذا، درمان، کار و اموزش) روی آوردند. این اضطرار میطلبد که مکانهای کاری و تحصیلی نیز خود را به صورت دیجیتالی تغییر دهند تا بتوانند مؤثر عمل کنند  تا ابتدا با بقا در فضای کسب و کارو پس از ان البته، پس از زنده ماندن بتوانند از رقبا جلو بیفتند.

  بسیاری از دولتها و شرکت هایی که در برابر مفاهیم بلاک چین از جمله دفاتر کل توزیع شده و محصولات جانبی ان نظیر رمز ارزها مقاومت کرده اند،امروز مجبور شده اند با تمسک و توسل به اینگونه پلتفرمها، امکان فعالیت از دور را به شهروندان، کارمندان و به طور کلی مخاطبان خود بدهند. دریافته اند در حالی که اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه برای متوقف کردن شیوع ویروس انجام می شود تنها با همین ابزار دیجیتال میتوان کار را هنوز هم در ابعاد قابل قبولی انجام داد.

در این راستا، کثیری از شرکت ها فاقد ساختار و یا زیرساخت فناوری هستند تا بتوانند این توانایی را بدون هیچ گونه اضافه کاری و در قالب “تجارت طبق معمول” ارائه دهند که البته خوشبختانه این بستر در کشور ما در سطوح بسیار قابل قبول صنعتی موجود است و استفاده از این ابزارها، برای صاحبان صنایع، شرکت و کسب و کارها، تنها نیاز به زمان کمی برای تشخیص نیازشان و سپس زمانی برای ساماندهی و راه اندازی دارد. ماراتن دیجیتال ، امروز در کشور ما به بلوغ قابل توجهی رسیده است.

  این فناوری در حوزه بهداشت و درمان هم می تواند در ترقیق بیماران و در تشخیص افراد بدون بیماری کمک کند اما ابزارهای موجود پختگی کافی برای اینکه از طریق گفتگو با مبتلایان مشکوک از طریق فناوری ارتباطات از راه دور بتواند به دنبال درمان در مراکز پر ازدحام باشد را هنوز ندارد. با استفاده از تله مدیسین ، ارتباط انسان به انسان محدود خواهد شد که این اتفاق، برای پاره شدن و یا کند شدن زنجیره انتقال بسیار مهم است.  

در حوزه اموزش درسراسر کشورها ،در مدارس و دانشگاهها نیز، گزینه های یادگیری مجازی روی میز قرار گرفت حال انکه بسیاری از سازمان های آموزش و پرورش واقعاً برای ارایه های آنلاین اماده و سازماندهی شده نیستند و نیازمنداست تا سریعاً سیستم عامل های دیجیتال را در یک قالب منسجم با ابزارهای موجود ،تحت یک جدول زمانی دقیق بکار گیرند تا آموزش در اسرع وقت ادامه یابد.  

و نهایتا اینکه در تحول دیجیتال،  فرهنگ و اموزش بسیار مهم و اهمیت ان به هیچ عنوان کمتر از ابزار، تجهیزات و حتی فن اوری دیجیتال نیست که این ضرورت، با اجبار ویروس، امروزه به انسانها و کسب و کارها در حال تحمیل است، که شاید بتوان علی رغم همه مصایب امروز ناشی از شیوع ویروس کرونا، انرا توفیق اجباری نامید یا جهش داروینیسم دیجیتال.  

فن آوری کار از راه دور و یادگیری در دنیابا استفاده از فضاهای جلسات ابری و ابزارهای همکاری تیمی بالغ بر پنجاه مورد از قبیل Office 365 مایکروسافت، Trello ، Skype و G Suite Education  گوگل، Zoom ، LogMeln ، Cisco و … راحت تر است اما خوشبختانه در کشور هم فضاها و ابزارهای مشابهی توسط شرکتهای معتبر داخلی توسعه داده شده است که در مجموعه دانش بنیان ما ( تیوا سیستم و اپک سولوشنز) در حال تهیه یک ابزار جامع مبتنی بر استفاده منسجم از پلتفرمهای موجود برای کسب و کارها با اولویت شرکتهای پروژه محور هستیم.

دورکاری کرونا

برای بسیاری در سراسر جهان که کارهای “گیگ” انجام می دهند و زندگی خود را به صورت آنلاین تعریف کرده اند،این اتفاق چیز جدیدی نیست، اما برای دول و شرکتها و صاحبان مشاغل که معمولا روزمرگی و اینرسی را تجربه کرده اند، این تغییر اجباری ناگهانی، یک شبه و گسترده، میتواند بدون کمک این فن اوریها و درک اهمیت همراهی با تحول دیجیتال کشنده باشد.  

به موازات درک انقلاب دیجیتال و تجهیز به ضروریات ان، محافظت از کارگران و مشاغل معمولی در برابر اثرات منفی بحران که سریعاً تحت تأثیر قرار می گیرند و نیز افراد خود اشتغال وابسته به درآمد ناپایدار ، کارگران ساعتی صفر و کارگران کم درآمد با شرایط کاری نامناسب مقوله بسیار مهم دیگرو مسیولیتی اجتماعی و بر مبنای اصل کرامت انسانی است که نباید از ان غافل ماند و در فهرست رئوس مهم چک لیست وظایف همگی ما از دولت تا کارفرمایان خرد خواهد بود.

  با همه این تلخی ها، بخواهیم یا نخواهیم ویروس کرونا کاتالیزوری شد که دورکاری را به سطح بعدی رشد می رساند ، به گونه ای که به طور چشمگیری ، مبتنی بر تفکر فرصت های همکاری ، ایجاد و اتصال چرخه های خلق ارزش نوین را در سطح جهان باعث خواهد شد. ما شاهد نظم نوینی خواهیم بود که انتظار انرا نداشتیم و بدون تدبیر و استفاده از تجهیزات لازم برای انطباق و گذر از این برزخ، از بین خواهیم رفت.  

نویسنده :

عباس خدادادی اسکی

مدیر توسعه کسب و کار شرکت انرژی دانا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.