مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

دهه دوم تجربه استفاده از خدمات رایانش ابری

0 29

رایانش ابری به‌عنوان یک فناوری جدید در سال‌ 2000 به عرضه عمومی رسید. در سال‌های ابتدایی ظهور رایانش ابری، برخی این فناوری را اختلال در نوع فعالیت‌شان می‌دانستند و همین باعث می‌شد ریسک‌هایی برای استفاده از آن مطرح شود. در دهه گذشته، این فناوری رشد زیادی کرد و امروز رایانش ابری نقش کاتالیزور را در خدمات IT سازمان‌ها دارد. در حال حاضر بسیاری این فناوری را نقطه عطفی در صنعت IT می‌دانند.

سال 2020 وارد دهه دوم استفاده از خدمات رایانش ابری شدیم. بر اساس گزارشی از گارتنر، پیش‌بینی می‌شود که در دهه دوم شرکت‌ها سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این زمینه انجام دهند.

در دهه قبل یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سازمان‌ها در استفاده از خدمات رایانش ابری، امنیت اطلاعات بود اما امروزه بیشتر تحلیل‌هایی که در زمینه‌ی امنیت اطلاعات وجود دارد، استفاده از خدمات رایانش ابری را امن‌تر از حالت سنتی می‌دانند. علاوه بر آن ماهیت رایانش ابری امکان توسعه خدمات و محصولات جدیدی را فراهم می‌کند که توسعه آن تا پیش از این، دور از ذهن بود. امروزه تعدادی زیادی از ارائه‌دهندگان خدمات، رویکرد cloud-first را برای محصولات خود انتخاب کرده‌اند و فروشنده‌ها حالا بیش از پیش پیشنهاد مهاجرت به سیستم‌های ابری را می‌دهند. علاوه بر این رایانش ابری بستری برای پیشرفت هوش مصنوعی و اینترنت اشیا نیز فراهم کرده است.

همچنین رشد سریع رایانش ابری به عنوان راهکاری چابک و منعطف، فضایی برای توسعه کسب‌و‌کارهای دیجیتال تهیه کرده است. در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها به درک کامل‌تری از مزایای استفاده از خدمات رایانش ابری پی برده‌اند. گارتنر آماری منتشر کرده است که نشان می‌دهد در سال 2020 بیش از 30% از سازمان‌های بزرگ استراتژی‌های خود را به سمت استفاده از خدمات ابری تغییر خواهند داد.

چرا رایانش ابری و چه چیزی باعث شده این فناوری روز به روز بیشتر رشد کند؟

در سال 2017، اقتصاددان معروفی با یک تیتر صفحه اول روزنامه ادعا کرد که دیگر نفت مهم‌ترین منبع جهان نیست و امروز داده به‌عنوان مهم‌ترین منبع جهان به شمار می‌رود. این گزارش روی کلان داده‌ها و فناوری‌هایی برای تحلیل آن‌ها تمرکز داشت. امروز بعد از دو سال از آن گزارش هر روز بر اهمیت داده‌ها افزوده می‌شود.

رایانش ابری+اورانیوم

سال 2019، Cloud tech گزارشی منتشر کرد که داده‌های سازمان را به چیزی مثل اورانیوم؛ پرقدرت و پر انرژی تشبیه کرد. 

بر اساس این گزارش داده‌های اطلاعاتی همان‌قدر که با ارزش است، می‌تواند نابود‌کننده باشد بنابراین باید الزاماتی برای مراقبت از آن در نظر گرفت. بر اساس این گزارش کارکنان سازمان ناخواسته مهم‌ترین تهدید برای حفظ امنیت داده‌های سازمان محسوب می‌شوند. بنا به این گزارش اهداف اصلی کسب‌و‌کار شما چیز دیگری است و با وجود اهمیت داده‌ها، کارکنان سازمان اولویت‌های دیگری دارند مثلا به احتمال زیاد گزارش‌هایی از داده‌های سازمان را از طریق ایمیل یا حتی شبکه‌های اجتماعی برای همکاران یا سرپرستان خود که در خارج از سازمان هستند ارسال می‌کنند. اما چه تضمینی برای حفظ امنیت داده‌ها در این تبادلات وجود دارد؟ بنابراین غفلت از امنیت داده‌ها توسط کارکنان بسیار محتمل است. مشکل دیگر، تهدید‌های امنیتی گسترده است که روز به روز هم افزایش پیدا می‌کنند از این رو همیشه باید از الزامات امنیتی به روز استفاده کرد. بنابراین علاوه بر زیرساخت‌های مناسب باید کارکنان نیز در برخورد با داده‌ها کاملا آموزش دیده باشند.

اما چگونه می‌توان ریسک‌های امنیت داده‌ها را کاهش داد. در واقع آیا راهی وجود دارد که به جای تمرکز بر زیرساخت و حفظ و نگهداشت داده‌ها، بر موضوعات اصلی کسب‌وکارتان تمرکز کنید؟ استفاده از نرم‌افزارهای ابری معتبر یکی از راه‌هایی است که برای حل این مشکلات بین کسب‌و‌کار‌ها رایج است. در این مدل کسب‌و‌کارها می‌توانند بدون دغدغه‌های تامین و نگهداشت زیرساخت، در هر مکان و هر زمانی به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

شرکت‌هایی که مراکز داده و زیرساخت‌هایی چون سرور را نزد خود نگه می‌دارند یا به اصطلاح On-premises هستند، غالبا تیم IT مسئولیت نگهداری از داده‌ها و در دسترس بودن آن‌ها را به عهده خواهند داشت این موضوع باعث می‌شود که اولویت‌های تیم IT سازمان به فعالیت‌هایی مثل به‌روز بودن سیستم، پشتیبان‌گیری، نگهداشت زیرساخت و در دسترس بودن آن تغییر کند که هم زمان زیادی را از تیم IT می‌گیرد هم هزینه بیشتری را به سازمان تحمیل می‌کند.

در صورتی که با استفاده از خدمات رایانش ابری، این دغدغه‌ها برطرف خواهد شد و اولویت‌های تیم IT در سازمان به تحلیل داده‌ها، تسهیل فرایند‌ها جهت بهبود و رشد سازمان تغییر پیدا می‌کند و این نه تنها نقش مدیران IT را کمرنگ نمی‌کند بلکه نوع فعالیت آن‌ها را ارتقا می‌دهد. استفاده از خدمات رایانش ابری به تخصص خاصی نیاز ندارد بلکه به تغییر ذهنیت نیاز دارد.

منبع : gartner

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.