مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

نیازسنجی فرهنگ قومیت‌ها در تالیف کتب درسی لحاظ شود

0 23

معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی گفت: به منظور پرداختن به فرهنگ قومیت ها در کتب درسی باید نیازسنجی های آموزشی در چند لایه انجام شود، نیازسنجی باید در سطح کلان، ملی، منطقه‌ای و محلی صورت گیرد.

حسن ملکی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره بهره گیری از فرهنگ قومیت ها در کتاب های درسی اظهار داشت: در کشور ما خرده فرهنگ و قومیت های مختلفی وجود دارد که در برنامه و کتاب های درسی باید به آنها توجه شود. کمااینکه هم‌اکنون نیز در کتب درسی به این موضوع پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه یک کتاب به عنوان استان شناسی نیز در حال حاضر تدریس می شود، افزود: به تعداد استان ها کتاب استان شناسی وجود دارد که محتوای آنها در واقع به مطالب مربوط به هر استان برمی گردد.

به گفته معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی، محتوای این کتاب ها درباره مسائل اساسی اقتصادی و فرهنگی مردم استان و نقش آنها در انقلاب اسلامی، ریشه های تاریخی و مسائل جغرافیایی و مباحث شعر و فرهنگی است، به طور مثال کتابی که مربوط به استان گیلان است، به طور کامل به معرفی استان گیلان می پردازد.

ملکی خاطر نشان کرد: برای پرداختن به فرهنگ قومیت ها باید نیازهای آموزشی را در چند لایه بررسی کرد، با نیازسنجی مشخص می شود که به چه اموری باید پایبند بود و آن نیازها تا چه حدی باید محقق شوند.

وی عنوان کرد: نیازسنجی و پرداختن بیشتر به فرهنگ قومیت ها از برنامه های آتی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی است، با این نگاه در سه سال آینده کتاب های درسی که تولید می شوند، ضمن توجه به فرهنگ اسلامی ایرانی به فرهنگ داخل هر استان و خرده فرهنگ ها توجه بیشتری می شود.

سازمان پژوهش درحال پیگیری مهارت محورکردن دروس انسانی

معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی همچنین درباره حافظه محوری برخی کتب درسی مانند تاریخ اظهار داشت: حقیقت مسئله این است که دست مولفان در رشته های علوم انسانی به ویژه درس تاریخ به دلیل ویژگی های نظری و انتزاعی که دارند، برای مهارت محور کردن دروس باز نیست و در این خصوص به نسبت سایر علوم پایه محدودیت وجود دارد.

ملکی با بیان اینکه در کتاب های علوم انسانی محدودیت هایی از لحاظ طرح مهارت ها وجود دارد، افزود: سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی تلاش می کند که مهارت های زندگی را در برنامه ریزی های جدید به نحو مطلوب مورد توجه قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: مهارت های زندگی با کتاب های درسی مختلف نسبت های مختلفی برقرار می کنند، مهارت درسی در ادبیات یک نوع و مهارت های زندگی با تاریخ، علوم پایه به شکل دیگری باید تنظیم شود، کاری ظریف و تازه است که در حال پیگیری هستیم تا وضعیت مطلوب تر شود.

ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.