مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

چرخ کارخانه نساجی مازندران روغنکاری شد

0 53

کارخانه نساجی مازندران یکی از سه قلوهای کارخانه‌های نساجی واقع در قائمشهر با حمایت‌ها و اقدامات دستگاههای اجرایی،به تولید بازگشته و بزودی خط جدید این کارخانه شامل چاپ و رنگریزی نیز افتتاح می‌شود.

فعالیت کارخانه های نساجی که در سال ۱۳۰۹ با ساخت و راه اندازی کارخانه نساجی قائمشهر یا نساجی شماره یک در این شهر آغاز شد که با راه اندازی این واحد چیت سازی انجام شد. نساجی طبرستان یا نساجی شماره  ۲ که تولید پرده، ملحفه، پیراهن و فاستونی را انجام می داد و  در نهایت کارخانه نساجی تلار یا شماره سه که با عنوان نساجی مازندران شناخته شده است برای تولید نخ، منسوجات نخی و مصنوعی فعالیت خود را شروع کرد .

کارخانه نساجی مازندران به عنوان آخرین حلقه کارخانه های وابسته به شرکت نساجی مازندران از سال ۱۳۵۶ فعالیت خود را در جاده نظامی واقع در شهر قائمشهر آغاز کرد و زمانی نیروی کار زیادی در آن فعالیت می کردند اما در مسیر فعالیت چند دهه ای خود با فراز و فرودها و مشکلاتی مواجه شد که این مساله باعث کاهش تولید و تقلیل نیروی کار به کمتر از یکصد نفر شد.

آذر امسال با ورود ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای کمک به رفع مشکلات این واحد مهم صنعتی مازندران و تعهد سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد تومانی بارقه های امید برای رونق و شکوفایی این کارخانه فراهم شده است به طوریکه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران روز گذشته در نشست با رسانه های استان از خروج این کارخانه از حالت بحران خبر داد و گفت : بنا به تصمیم کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مازندران مبنی بر موافقت با سرمایه گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) این کارخانه در مسیر احیا و رونق پا گذاشته است.  

حسینقلی قوانلو اعلام کرد: با احیای این کارخانه نساجی و راه اندازی جدید خط تولید که در زمینه چاپ و رنگریزی است  ظرفیت اشتغال پایدار ۴۰۰ نفری در این مجموعه فراهم می شود.

مدیرعامل کارخانه نساجی مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این کارخانه به عنوان سومین و آخرین حلقه کارخانه های شرکت نساجی مازندران از سال ۱۳۵۶ فعالیت خود را در قائمشهر آغاز کرد.

مسعود فرشباف افزود: طی این سالها این کارخانه در ۲ بخش ریسندگی و بافندگی فعالیت می کند و ظرفیت تولید روزانه آن  ۳۵ هزار متر مربع پارچه می باشد.

وی ادامه داد: این کارخانه در زمان اوج فعالیتش بیشتر از یک هزار نفر نیروی کار در آن مشغول به کار بودند که پس از آن طی سالها و بدلیل مشکلات اقتصادی که بر بدنه این کارخانه وارد شد نیروها بازنشسته پیش از موعد شدند و یا تعدیل نیرو صورت گرفت.

مدیر عامل کارخانه نساجی مازندران به تصمیم امسال کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان برای رفع مشکلات این واحد صنعتی اشاره کرد و افزود: طی قراردادی با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) این ستاد متعهد شد تا ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به این کارخانه برای برطرف کردن مشکلاتش پرداخت بکند.

وی که از محقق و عملی شدن بخشی از تعهدات ستاد اجرایی فرمان امام (ره)   خبر داد و گفت: چک پنج میلیارد تومانی این ستاد که آذرماه در اختیار کارخانه قرار گرفت نقد شد که با پرداخت این میزان اقدامات مورد نیاز برای ترمیم این کارخانه در حال انجام است.  

فرشباف افزود: با این میزان مبالغ پرداختی خط مستهلک بخش ریسندگی کارخانه و همچنین مواد اولیه مورد نیاز این بخش تامین و فراهم شده است که با بهسازی و نوسازی این خط جدید علاوه بر افزوده شدن به ظرفیت تولید، کیفیت محصولات نیز ارتقا می یابد.

ریسندگی، خط جدید کارخانه نساجی مازندران

وی از اضافه شدن خط جدید به مجموعه خطوط فعال در این کارخانه خبر داد و گفت : خط مجهز و کامل چاپ، تکمیل و رنگریزی به خطوط فعلی ریسندگی و بافندگی این مجموعه اضافه می شود.  

به گفته فرشباف برای راه اندازی این خط جدید از ماشین آلاتی که حدود ۲ دهه قبل وارد این کارخانه شد، استفاده شده و برخی از این ماشین آلات توسط کارشناسان و مهندسان کارخانه نصب شده است و برخی دیگر در حال نصب است.  

وی افزود : از ۱۲ دستگاه با تلاش مهندسان کارخانه نساجی مازندران هفت دستگاه نصب شد که این ماشین آلات شامل خشک کن، سفید کن و تولید پارچه است و نصب مابقی ماشین آلات نیز در حال انجام است.

مدیر عامل کارخانه نساجی مازندران گفت : با نصب مابقی این تجهیزات و ماشین آلات تنها  خط رنگریزی پارچه استان مازندران می تواند فعالیت خود را آغاز بکند و نیاز کارخانه های نساجی استان در این زمینه برطرف خواهد شد.

مهندسان کارخانه نساجی مازندران پشت تحریم ها را به زمین زدند

وی با اشاره به اینکه تجهیزات و ماشین آلات که سالها قبل از کشور آلمان خریداری شد مدتی در گمرک و پس از آن در انبار کارخانه باقی ماند، افزود : راه اندازی و فعالیت این ماشین آلات به کُد تعریف شده از سوی سازندگان این تجهیزات نیاز بود اما شرکت مورد نظر به درخواست ارسال کُد از سوی کارخانه نساجی مازندران ممانعت کرد.

فرشباف این خودداری شرکت آلمانی سازنده این ماشین آلات را ناشی از مساله تحریم ها عنوان کرد و گفت : با وجود این مساله، کارشناسان و مهندسان کارخانه که مطلع و آگاه به مسائل فنی و روز بودند توانستد ظرف مدت ۴۸ ساعت رمزهای مذکور را پیدا بکنند و بدینگونه امکان نصب و راه اندازی این ماشین آلات نیز فراهم شده است.

وی که کیفی سازی تولیدات را جز ضرورت ها و الزامات برای رونق محصولات این کارخانه دانست، افزود : برای این منظور و راه اندازی خط جدید کارخانه نیاز به خرید ۲ ماشین برای انجام آب رفت پارچه (آبگیری پارچه) و همچنین لطیف کردن پارچه نیاز است تا پس از تولید پارچه و انجام این مراحل نهایی پارچه های باکیفیت وارد بازار شود.

مدیرعامل کارخانه نساجی مازندران ابراز امیدواری کرد که با خرید این ماشین های مورد نیاز و تکمیل چرخه تولید با کیفیت، خط جدید به زودی افتتاح شود.

واحد رنگریزی نساجی مازندران تافته ناب از خطوط رنگریزی نساجی کشور

وی  فعالیت واحد رنگریزی کارخانه نساجی مازندران را با عنوان نقطه پرتاب رنگریزی نساجی در کشور عنوان کرد و گفت : این خط می تواند سه برابر پارچه های تولیدی استان مازندران را در یک روز رنگ بکند تا آماده ارائه به بازار شود.

فرشباف میزان تولید روزانه پارچه در مازندران را ۵۰ هزار متر مربع برشمرد و افزود : این میزان تولیدات تنها خوراک اولیه هشت ساعت کار خط رنگریزی این کارخانه است و این بخش قادر به فعالیت فراتر از تولیدات استان را دارد.

وی ادامه داد : خط رنگریزی کارخانه نساجی مازندران در سه شیفت کاری و هر شیفت هشت ساعته قادر به فعالیت است و با این توان کاری، علاوه بر این تولیدات واحدهای نساجی مازندران از وابستگی به رنگریزی استان های دیگر خارج می شود می تواند در این زمینه سرآمد شود.

بنا به گفته یوسف نژاد معاون صنعت، معدن و تجارت مازندران در حال حاضر پارچه های تولیدی این استان برای انجام کارهای رنگریزی به استان های دیگر از جمله یزد ارسال که مرحله پایانی تولید پارچه در این استان ها انجام می شود.

به گفته مدیر عامل کارخانه نساجی مازندران با اقداماتی که در حال انجام است علاوه بر کیفی سازی تولیدات، زمینه و ایجاد اشتغال پایدار ۲۰۰ نیروی کار دیگر فراهم می شود و این مهم بزودی محقق خواهد شد

منبع : ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.