مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

چهارمین مراسم اعطای نشان و تندیس امین‌الضرب در 136 سالگی اتاق بازرگانی تهران

0 85

کارآفرینان منتخب کشور در چهارمین مراسم اعطای نشان و تندیس امین‌الضرب در 136 سالگی اتاق بازرگانی تهران، اگر چه بغض سنگینی از مصیبت‌های اخیر کشور در گلو داشتند و سخنان کوتاه‌شان با تسلیت به مردم ایران شروع شد و با بغض‌های گاه‌به گاه دچار وقفه شد، اما جملگی نه فقط با به زبان آوردن کاستی‌ها که با بیان تجربیات تلخ پیشین و گره‌های کاری خود، از امید به آینده و ساختن ایران گفتند.

روز دوشنبه، بیست و سوم دی‌ماه 98، تالار وحدت تهران، میزبان نمایندگان بخش خصوصی و جامعه فعالان اقتصادی بود که به رسم سه سال گذشته، برای پاسداشت کارآفرینان، صنعتگران، نوآفرینان و چهره‌های علمی و پژوهشی اقتصاد، گرد هم آمده بودند. مراسمی که هر ساله در این ماه به همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار می‌شود و در آن کارآفرینان برتر کشور، با گزینش هیات داوران، شناسایی و معرفی می‌شوند و از سوی اتاق تهران، تندیس امین‌الضرب می‌گیرند.

هم‌چنین پیشکسوتان صنعت و تولید، کارآفرینان، نوآفرینان استارت‌آپی و پژوهشگران منتخب نیز معرفی و با اعطای لوح و نشان امین‌الضرب مورد تقدیر و تمجید قرار می‌گیرند. در چهارمین دوره این مراسم که به مناسبت 136 سالگی اتاق تهران، دیرپاترین نهاد بخش خصوصی کشور، برگزار شد، از هشت چهره برگزیده حوزه اقتصاد توسط بخش خصوصی، تقدیر و تمجید شد.

این مراسم با سخنان مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در مورد اهمیت شناساندن کارآفرینان به جامعه و الگوگیری از این چهره‌های پرشور و پرامید و سازنده آغاز شد(متن کامل سخنرانی) و در ادامه مراسم با سخنان حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ضرورت حذف قوانین و مقررات دست‌وپاگیر و دست برداشتن از تضییع حقوق و فشار روی تولیدکنندگان ادامه یافت

با این حال بخش عمده‌ای از مراسم امروز به پخش کلیپ‌هایی از زندگی برگزیدگان و معرفی آنها به جامعه، تقدیر از آنها و شنیدن سخنان آنها بود.

تقدیر از مستندسازان کارآفرینی

در بخش نخست این مراسم و به‌واسطه ترویج فرهنگ کارآفرینی، ابتدا از سازندگان فیلم‌های مستند در مورد زندگی و کسب و کار کارآفرینان تقدیر شد؛ فیلم‌های مستندی که چندی قبل با حمایت اتاق تهران در بخش ویژه کارآفرینی، جشنواره فیلم‌های مستند سینما حقیقت، به نمایش درآمده بودند.

در چهارمین مراسم اعطای لوح و نشان امین‌الضرب ابتدا از محمد ثقفی، کارگردان فیلم مستند «خودکار»، که به زندگی و فعالیت علی‌اکبر رفوگران، بنیانگذار کارخانه بیک، می‌پردازد با اعطای لوح، تقدیر شد. ثقفی در سخنانی ابتدا از علی‌اکبر رفوگران تقدیر کرد که به او اجازه داد تا به زندگی‌ این کارآفرین نزدیک شده و شرح حال زندگی و کسب‌و‌کار او را مستند کند.

او سپس قدردانی خود را از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به واسطه حمایت از مستندسازان حوزه کارآفرینی به جا آورد و گفت: انتظار و خواسته مستندسازان از کارآفرینان این است که این قشر از جامعه، به مستندسازان اعتماد کنند و اجازه دهند تا تلاش‌های آنان در عرصه‌های تولید و کارآفرینی به تصویر درآمده و برای سایر آحاد کشور به ویژه جوانان، انگیزه‌بخش باشد.

همچنین در ادامه مراسم، از فیلم مستند «رویای آب» ساخته محمد واعظی که به استارت‌آپ «کشمون» و بنیان‌گذار آن یعنی محمد قائم‌پناه پرداخته است، تقدیر به عمل آمد. واعظی کارگردان این اثر مستند نیز در سخنان کوتاهی، با بیان اینکه مستندسازان راوی حقیقت هستند، مستند رویای آب را تصویری از اکوسیستم نوآفرینی و استارت‌آپی در ایران عنوان کرد.

همچنین، مستند «من می‌خوام شاه باشم» ساخته مهدی گنجی نیز که از برگزیده‌های بخش مستندهای حوزه کارآفرینی در جشنواره سینما حقیقت امسال بود، مورد تقدیر واقع شد و به گنجی به پاس ساخت این فیلم لوح تقدیری اعطا شد.

ساخت مستند ‌امین‌الضرب

در انتهای بخش مربوط به تقدیر از سازندگان فیلم‌های مستند حوزه کارآفرینی، محمد حمیدی‌مقدم، دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، در سخنان کوتاهی با اشاره به برگزاری جشنواره امسال و اضافه شدن بخش مستندهای کارآفرینی به این رویداد از امسال، افزود:

نمایش فیلم‌های مستند کارآفرینی که حاصل تلاش و حمایت اتاق تهران بود و امسال به جشنواره سینما حقیقت راه یافتند، مورد استقبال زیاد مخاطبان قرار گرفت و در جشنواره سال‌های آتی نیز این بخش در این رویداد ثابت خواهد بود. همچنین این خبر را اعلام کنم که جشنواره سال آینده سینما حقیقت، فیلم مستندی با موضوع حاج‌محمدحسن ‌امین‌الضرب به نمایش درخواهد آمد.

احیای سنت تجلیل از سرمایه‌گذاران توسط اتاق تهران

حاج علا میرمحمد صادقی، نایب‌رئیس اتاق تهران، که برای اعطای تندیس روی صحنه قرار گرفته بود، ضمن قدردانی از اتاق تهران به دلیل آنچه احیای سنت تجلیل و تشویق سرمایه‌گذاران و بازرگانان می‌خواند، گفت: پیش از انقلاب زمانی که از منزل خارج می‌شدیم روی دیوارها و تیرهای برق عکس چهره‌ها از جمله هنرپیشه‌ها و فوتبالیست‌ها قرار گرفته بود و من حسرت می‌خوردم که چرا تصویر کارآفرینان و کسانی که ایجاد اشتغال کرده‌اند در انظار قرار نمی‌گیرد.

حاج علا میرمحمد صادقی، نایب‌رئیس اتاق تهران

 او ادامه داد: در اوایل انقلاب نیز هنگامی مردم در دسته‌جاتی در خیابان‌ها علیه عوامل رژیم سابق شعار می‌دادند، از شعارها مرگ بر آمریکا و منافق و سایر دشمنان، شعارها ناگهان به مرگ بر سرمایه‌دار و کارخانه‌دار برمی‌گشت و این جو تا مدتی بر جامعه حاکم بود و من ناراحت بودم که چرا باید علیه افرادی که عمر و سرمایه خود را هزینه کرده‌ و برای جوانان شغل ایجاد کرده‌اند، چنین شعارهایی داده شود.

میرمحمدصادقی در ادامه گفت: سنتی که آقای خوانساری برای معرفی کارآفرینان بنا گذاشته است، مشوق سرمایه‌گذاری است. کشور ما به تولید نیاز دارد و تولید باید رونق پیدا کند تا به ابرجنایت کاران نیازی نداشته باشیم.

راوی تاریخ صنعت و تجارت

 در ادامه این جلسه و با آغاز اهدای لوح و نشان امین‌الضرب به چهره‌های برگزیده توسط هیات داوران، ابتدا این «سهیلا ترابی فارسانی»  بود که به روی سن فراخوانده شد و به پاس یک عمر تحقیق و پژوهش در حوزه اقتصاد، نشان امین الضرب را دریافت کرد. او طی سخنانی با بیان اینکه پژوهش لازمه توسعه است، تقویت و تشویق جوانان رشته علوم انسانی برای عبور از بحران‌ها را ضروری دانست.

ترابی در ادامه با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی تهران طی سال‌های گذشته در زمینه بهره‌مندی از دستاوردهای علمی پیشگام بوده است، ادامه داد: پژوهشی که من تحت عنوان از مجلس وکلای تجار تا اتاق ایران به انجام رسانده‌ام حاصل این توجه است.

به گمان من این روند می‌تواند در همه مراکز و موسسات کشور دنبال شود. البته نه به عنوان یک فعالیت فانتزی و صوری، بلکه با این تعبیر که معنایی را دنبال کنند و پرسش‌هایی که مطرح است، پاسخ داده شود و موانع مرسوم، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در حوزه مورد نظر بررسی شود. در عین حال، تحلیل ساختارها و کنشگران نیز حائز اهمیت است.

 او افزود: بر این اساس به عنوان مثال، از پژوهش‌های تاریخی در حوزه تجارت و صنعت می‌توان دریافت که کنشگران بزرگ و موفق حوزه اقتصاد در گذشته تاریخی این کشور، عمدتاً همسو با توسعه بودند، به نوگرایی آری گفتند و با تغییرات آن همراه شدند؛ آنها همچنین به ایده‌های جدید اندیشیده‌اند و جسارت و شجاعت ورود به این حیطه‌ها را داشتند. افزون بر این با تحولات جهانی همسو بوده و در چالش‌ها، صبوری و تلاش نشان دادند. برخورداری از نگاه جهانی، توجه به تحولات پیرامونی و مطالبه قانون و ثبات سیاسی و مدیریت عقلانی از دیگر ویژگی‌های اغلب آنها بوده است.

این محقق در ادامه با اشاره به اینکه توجه به امور فرهنگی و اجتماعی در کنار پیشبرد اهداف اقتصادی در تاریخ تجاری ایران نقش پررنگی داشته است، ادامه داد: اسناد تاریخی بسیاری در مراکز استانی کشور و آرشیو اتاق‌های شهرستان‌ها وجود دارد که بازخوانی و پژوهش در مورد آنها ضروری به نظر می‌رسد و امیدوارم اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها در یک همت جمعی برای بازخوانی، انتشار و پژوهش بر روی این اسناد، دریچه‌های تازه‌ای از تاریخ تجارت کشور را بگشایند.

ضرورت ارتقا خردورزی و دانش اداره کشور

علینقی مشایخی، اقتصاددان و از موسسان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، دومین چهره‌ای بود که برای دریافت نشان‌ امین‌الضرب به روی سن دعوت شد. این استاد دانشگاه ضمن تشکر و قدردانی از اقدامات اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران بیان کرد:

علینقی مشایخی، اقتصاددان و از موسسان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف

بهبود شرایط زندگی و وضعیت کشور عزیزمان مستلزم ارتقا خردورزی و دانش اداره کشور در سطوح مختلف است بنابراین لازم است دستاوردهای انسان‌های برجسته دنیا و دانش آنها را یاد گرفته و بومی‌سازی کنیم، چرا که صرفا بر اساس سعی و خطا و با استفاده از دانش کم قادر نیستیم در بهبود شرایط کشور تغییری ایجاد کنیم.

من با تکیه بر همین دیدگاه پس از اتمام تحصیلات در خارج از کشور به میهن خود بازگشته و با کمک همکاران سعی بر آن شد تا استعدادهای برجسته و جوان کشور جذب شده و با آموزش رشته‌های مختلف، خرد در کشور ارتقا پیدا دهیم.

مشایخی در ادامه با اشاره به زمان‌بر بودن تربیت استعداد‌ها در زمینه‌های مختلف تاکید کرد: هدایت افراد با استعداد و برجسته کشور به رشته‌هایی در زمینه اداره و مدیریت کشور و نه فقط فنی و مهندسی و پزشکی، می‌تواند بهبود خوبی در وضعیت کشور حاصل کند.

دعوت از کارآفرینان به مشارکت در اقتصاد اینترنت‌محور

میلاد منشی‌پور از بنیان‌گذاران تپ‌سی نیز در مراسم امسال، لوح و نشان امین‌الضرب را دریافت کرد. او پس از دریافت این نشان از دستان مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران، حمید محمدی از بنیانگذاران دیجی‌کالا و امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات، در سخنانی، سهم کسب‌و‌کارهای نو و اینترنت‌محور در آینده اقتصاد ایران را بزرگ و قابل توجه ارزیابی کرد و گفت:

طی سال‌های اخیر، ارزشمندترین برندهای جهانی شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای این بخش بوده ‌است. یکی از راه‌های گریز از تنگنای اقتصادی در کشور، حرکت و انتقال از اقتصاد تولید محور به اقتصاد اینترنت‌محور است که منجر به کارآفرینی و اشتغال‌زایی سریع و گسترده در کشور خواهد شد.

منشی‌پور با بیان اینکه کشورهای دنیا و حتی کشورهای کمتر توسعه‌یافته نیز به سمت اقتصاد اینترنت‌محور گام برداشته و به سرعت در حال حرکت هستند، افزود: در ایران نیز فرصت‌ها و مزیت‌های رقابتی فراوانی در این عرصه وجود دارد که می‌تواند زمینه رشد سریع‌تر دراین بخش را فراهم کند.

او سپس بخش‌ خصوصی و کارآفرینان را به مشارکت و توسعه اقتصاد اینترنت‌محور دعوت کرد و افزود: بدون ورود بزرگان کسب‌و‌کار و کارآفرینی، موفقیت در این بخش امکان‌پذیر نیست.

صنعتگر عاشق

در ادامه این مراسم، نوبت به تقدیر و تجلیل از صنعتگرانی رسید که سال‌هاست با وجود شرایط سخت، کار تولید را رها نکرده و توسعه داده‌اند و علاوه بر تامین نیاز داخلی و ایجاد اشتغال به کار صادرات نیز مشغول شده و در صنعت خود نوآوری داشته‌اند.

«نصراله ایزدپناه» موسس و رییس هیات مدیره گروه صنعتی استیل البرز

در این ابتدا «نصراله ایزدپناه» موسس و رییس هیات مدیره گروه صنعتی استیل البرز بود که پس از پخش کلیپی از فعالیت‌هایش روی سن دعوت شد و نشان امین‌الضرب گرفت. وی پس از دریافت این نشان و در سخنانی، با بیان اینکه صنعتگری در تمامی کشورها، حرفه و کسب‌و‌کاری سخت است و در ایران سخت‌تر، افزود: صنعتگران در ایران افرادی عاشق، سخت‌کوش و با حوصله هستند و رسالت آنان، رساندن کشور به خودکفایی است.

سحرخیز و کامرا

هم‌چنین «مهدی خان‌محمدی» بنیانگذار گروه صنعتی نان سحر نیز که موفق به دریافت لوح و نشان امین‌الضرب شد، با تشکر و قدردانی از برگزاری این مراسم گفت: دریافت این تندیس مسئولیت گروه صنعتی نان سحر را سنگین‌تر از گذشته خواهد کرد و امیدواریم با تلاش روزافزون بتوانیم بیش از گذشته به توسعه این صنعت کمک کنیم.

او در این نشست توضیح داد که کارش را از فروش نان با دوچرخه آغاز کرده و به تدریج موفق شده است به تولید نان بپردازد و اندک اندک با توسعه کار خود به جایی رسیده است که امروز حدود 180 نوع نان مختلف صنعتی تولید می‌کند. خان‌محمدی در این مراسم توضیح داد که انتخاب نام «سحر» برای گروه صنعتی‌اش به واسطه این بوده که همواره کار خود را از سحرگاه آغاز کرده است.

انتقاد از سیاست‌های تعزیراتی

کارآفرینان دیگری که در چهارمین دوره اعطای تندیس و نشان امین‌الضرب، موفق به کسب نشان امین‌الضرب شدند، برادران (نورالدین و شمس‌الدین) نوربخش جعفری دهکردی، بنیانگذاران شرکت دامداران بودند. نورالدین نوربخش که برای دریافت این لوح و نشان به روی صحنه رفت برای دقایقی از دشواری‌هایی این صنعتگران و تولیدکنندگان که با آن مواجه شده‌اند، سخن گفت.

نورالدین نوربخش از بنیانگذاران شرکت دامداران

او با اشاره به اینکه حدود40 سال است که در حوزه تولید اشتغال دارد، توضیح داد: در این مدت گاهی حمایت شدیم اما اغلب در برابر کار ما کارشکنی صورت گرفته است. با این حال طاقت آورده‌ایم و دوره نابودی تولید را از سر گذرانده‌ایم. اکنون نیز تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای بر صنعت کشور تحمیل شده و این شرایط، نیاز به حمایت سیاستگذار را مضاعف می‌کند.

اما در چنین شرایطی، نرخ سود بانکی برای تولید افزایش یافته و مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکننده اخذ می‌شود؛ چه تولید کنیم و چه ورشکست شده باشیم، کماکان مالیات دریافت می‌شود. سیاست‌های تعزیراتی هم مشکلاتی را ایجاد کرده است و در شرایطی که مواد اولیه را به نرخ بازار آزاد تامین می‌کنیم باید محصول تولید شده را به نرخ دولتی بفروشیم. با تداوم این رویه تولید از بین می‌رود و کارگران کار خود را از دست می‌دهند.

او ادامه داد: ما به خاطر وظیفه‌ای که داریم، ایستادگی می‌کنیم. اما برای مدتی می‌توانیم دوام بیاوریم. اگرچه کشور در شرایط بحران قرار دارد اما باید فکری به حال مردم کرد. انتظار این است که دولتمردان تولید را مورد حمایت قرار دهند. اگر تولید باشد، فساد و فحشا نیز از بین می‌رود.

نوربخش با بیان اینکه نظام عرضه و تقاضا باید بر اقتصاد و بازارها حاکم باشد، بار دیگر از سیاست‌های تعزیراتی انتقاد کرد. او سپس با ابراز تسلیت به ملت ایران برای حوادثی که رخ داده، ابراز امیدواری کرد که روزهای بهتری برای ایران و همه ایرانیان در پیش باشد.

ما هستیم تا بسازیم

در بخش پایانی این مراسم و با حضور حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری، به دوتن از کارآفرینان باسابقه کشور و به پاسداشت یک عمر فعالیت مولد اقتصادی و کارآفرینی، تندیس امین‌الضرب اهدا شد.

ابتدا این «داوود عابدی آملی» بنیانگذار گروه صنعتی تاژ بود که به خاطر شش دهه فعالیت مولد اقتصادی و ایجاد اشتغال مستقیم برای 550 نفر تندیس امین‌الضرب را دریافت کرد. او وقتی پشت تریبون قرار گرفت، طی سخنانی گفت: ایران حدود یک درصد از وسعت زمین را به خود اختصاص داده و کمی بیش از یک درصد جمعیت کره زمین را، اما کمی بالاتر از 7 درصد منابع متعلق به ایران است. نیروی کار تحصیلکرده و شرایط اقلیمی مناسب به اندازه کافی وجود دارد. در واقع ما برای توسعه و رشد سخت‌افزاری و حتی نرم‌افزاری با هیچ‌گونه محدودیتی مواجه نیستیم و با پشتکار و تلاش خستگی‌ناپذیر اثبات کرده‌ایم که می‌توانیم نقش خود را در توسعه کشور و رسیدن به فردای روشن به درستی ایفا کنیم. مردم ما به ویژه نسل‌های آینده لیاقت برخورداری از کشوری پیشرفته و توسعه و رفاهی در سطوح بالا را دارا هستند.

 او با بیان اینکه سازندگی کار ماست، ادامه داد: اگر شرایط را مهیا کنید تا واپسین لحظات زندگی می‌ایستیم، کار می‌کنیم و شغل ایجاد می‌کنیم. آرزوی ما این است که پشت میز کار یا در کارخانه‌ها بمیریم.

عابدی آملی افزود: بدهکاری ما به نسل‌های آینده این است که کشوری را به آنها تحویل دهیم که به مراتب بهتر از آنچه که تحویل گرفته‌ایم، باشد. ما هستیم تا بسازیم و تا می‌سازیم هستیم. تنها از دولت می‌خواهیم موانع پیش پای رفاه جامعه را از میان بردارد.

به نام مادر و پدر

«علی سالک‌نجاتی» بنیانگذار گروه صنعتی نجاتی (آناتا) نیز دومین کارآفرینی بود که به پاس یک عمر فعالیت اقتصادی مولد، کارآفرینی و توسعه صادرات کشور، تندیس امین‌الضرب را دریافت کرد. او با تقدیر از اتاق بازرگانی تهران از برگزاری این مراسم باشکوه، با بیان توضیحاتی در مورد برند آناتا گفت: نام آناتا با ادغام دو واژه آنا و آتا که در زبان ترکی به معنای پدر و مادر است، به وجود آمده و به دلیل ارادت خاص من به همه مادرها و پدر‌هاست.

علی سالک نجاتی ادامه داد: حضور در جمع منتخبان کشوری توسط بخش خصوصی و اتاق بازرگانی تهران، افتخار بزرگی برای آناتا است و خداوند را شاکر هستیم که نزدیک به هشت دهه تا به امروز باعث شیرینی کام هموطنانمان شده‌ایم.

وی با اشاره به این نکته که بیش از 3800 نفر از جوانان ایرانی در این گروه صنعتی شاغل هستند افزود: انتظار می‌رفت تا به امروز کارکنان این مجموعه در حدود 20 تا 30 هزار نفر باشند که متاسفانه به دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه و همچنین جنگ تحمیلی وقفه بزرگی در کار ایجاد شد.

او ابراز امیدواری کرد که با توسعه صنعت شیرینی و شکلات بتواند نقش خوبی در توسعه صنعت کشور داشته باشد. سالک نجاتی در پایان صحبت‌های خود خطاب به جوانان و آینده‌سازان این مرز و بوم گفت: با اتکا به خدای یگانه و تکیه بر دانش و توان بازوی خود و تلاش و کوشش می‌توان به موفقیت‌های بزرگ دست یافت.

منبع : اتاق بازرگانی تهران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.