مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

با رفتار هیجانی ارزش سرمایه خود را کم نکنید

0 25

یک کارشناس بازار سرمایه توصیه کرد: سهامداران خیلی اسیر این هیجانات زودگذر نشوند، چون از نظر ذاتی هیچ یک از دارایی‌ها در دوران بحران تفاوتی با دیگری ندارد، از همین رو بهتر است با این هیجانات موجب کاهش ارزش سرمایه خود نشوند.

ورس اوراق بهادار تهران در ادامه ریزش‌های روزهای اخیر، روز چهارشنبه نیز در پایان معاملات ۵۰۳۵ واحد افت کرد و به رقم ۳۵۳ هزار و ۸۰۷ واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز ۱۴۲۷ واحد افت کرده و به رقم ۱۰۸ هزار و ۱۷۳ واحد رسید. عمده نمادهای مهم بورسی در کاهش شاخص بورس اثرگذار بوده‌اند که از جمله می‌توان به ملی مس، پتروشیمی خلیج‌فارس، پتروشیمی پارس، گسترش نفت و گاز پارسیان، گروه مپنا، معدنی و صنعتی گل‌گهر و معدنی و صنعتی چادرملو اشاره کرد.

در همین اوضاع سازمان بورس هم در اقدامی برای حمایت از سهامداران، دامنه نوسانات را کاهش داد. مدیر نظارت بر بورس اعلام کرد به دلیل جلوگیری از رفتار هیجانی معامله‌گران، دامنه نوسان در بورس و فرابورس دو درصد در نظر گرفته شده تا  شاخص کل بورس بیش از حد افت نکند.

فعالان و سهامدارن بازار در فضای کنونی از خود می‌پرسند آیا بهتر است دارایی خود را از بازار خارج و به جای دیگری ببرند؟ موضوعی که یک کارشناس بازار بورس به آن پاسخی قابل تأمل می‌دهد.

هجانات زوگذر

مجتبی شهبازی، مدیر معاملات شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرناپلاس اظهار کرد: باید به سهامداران توصیه کرد خیلی اسیر این هیجانات زودگذر نشوند، چون به هر حال از نظر ذاتی هیچ یک از دارایی‌ها  در دوران بحرانی تفاوتی با دیگری ندارد، از همین رو بهتر است با این هیجانات موجب کاهش ارزش سرمایه خود نشوند.

وی با بیان اینکه به‌طور ۱۰۰ درصد مسائل غیراقتصادی و تنش‌های سیاسی و بین‌المللی موجب کاهش شاخص کل سهام شده است، افزود: طبیعی است برای هر کشوری در این وضعیت همین اتفاق می‌افتاد. قاعدتاً عکس‌العمل در تمام بازارهای سرمایه دنیا نسبت به اتفاق‌های بین‌المللی و موضوعات امنیتی بسیار بالاست.

حمایت بالای حقوقی‌ها

شهبازی گفت: با این حال در روزهای اخیر شاهد حمایت بالای حقوقی‌ها از سهامداران خرد بودیم، به‌طوری که در اکثر روزهای منفی بازار، صف‌های فروش را جمع کردند و این پالس را به بازار دادند که قدرت نقدشوندگی هنوز در بازار وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه هنوز از لحاظ اقتصادی هیچ شرکتی متضرر نشده است، گفت: با این حال، چالش‌ها غیرقابل پیش‌بینی است و تا زمانی که این مسائل به سرانجام نرسد، شاهد این وضعیت هستیم.

قیمت‌ها دوباره جذاب شد

البته این کارشناس مالی به این موضوع هم اشاره می‌کند که وقتی در بازار سرمایه قیمت‌ سهم‌ها کاهش می‌یابد، قاعدتاً یکسری جذابیت‌های قیمتی هم پیدا می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا روند کاهشی فعلی واکنشی به شیب بالای صعود قبل از آن ندارد، گفت: خیر، به هیچ عنوان این‌گونه نیست. البته من این موضوع را درباره سهام‌ها و صنایع اصلی بازار می‌گویم. رشد اینها نه تنها حباب نبوده، بلکه ما هنوز نسبت به ارزش‌گذاری دارایی‌ها عقب‌ماندگی داریم.

در سال ۱۳۹۲ ارزش کل بورس تهران ۱۲۰ میلیارد دلار بود، اما اکنون بعد از پذیرش تعداد زیادی شرکت جدید و از طرفی افزایش‌ سرمایه‌های جدید که باید ارزش بازار کلی را رشد می‌دادند، هنوز به رقم سال ۱۳۹۲ نرسیده‌ایم. به بیان دیگر اگر از سال ۱۳۹۲ دلار نگهداری می‌کردیم، الان ارزشش بیشتر از سهام شرکت‌ها بود.

این نشان‌دهنده ظرفیت بالای این بازار است و از همین رو باید گفت به هیچ عنوان شرکت‌ها حتی آنهایی که رشد بالایی طی چند سال گذشته داشته‌اند، شامل حباب نبوده، مگر سهام‌های کوچک و خاص که کارشناسان هشدارهای خود را نسبت به خرید آنها اعلام کرده‌اند.

دلایل افت بیشتر شرکت‌های بزرگ

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه درباره افت بیشتر شرکت‌های بزرگ نسبت به سهم‌های خرد نیز گفت: دلیل این است که سهام شرکت‌های بزرگ مورد معامله قرار گرفت، اما سهامداران هیچ تقاضایی برای شرکت‌های کوچک نداشته‌اند و اتفاقاً این مزیت شرکت‌های بزرگ است که در روزهای بحرانی هم تقاضا برای سهام آنها وجود دارد.

شهبازی در پایان با اشاره به دو نمادی که روز چهارشنبه صف خرید داشتند، گفت: در کل، بازار نسبتاً روانی داشتیم به‌طوری که صف‌های فروش جمع شد و حتی بعضی نمادهای بزرگ تا سطح صفر بازگشتند. این نشان می‌دهد تقاضا برای نمادها وجود دارد. بنابراین نقدینگی و حجم معاملات در این روزهای بحرانی، وضعیت خوبی داشته است.

منبع : ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.