مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

وضعیت اشتیاق شغلی نیروی انسانی و خدمات موسسه آرنیک

0 175

مصاحبه با خانم مهندس شیدا جعفری مدیرعامل و عضو هیات مدیره موسسه مشاوره مدیریت آرنیک ، کارشناس ارشد MBA
متخصص در طراحی و اجرایی برنامه های سنجش و بهبود اشتیاق شغلی
طراحی و بازطراحی سیستم مدیریت منابع انسانی

سرکار خانم جعفری با سلام و تشکر بابت وقتی که در اختیار مدیرنامه گذاشتید

1-در ابتدا خواهش میکنم خودتان را معرفی بفرمایید و همینطور مجموعه آرنیک را ، و بفرمایید ماموریت سازمان شما چیست ، چه اهدافی دارید و چه فعالیتها و خدماتی ارائه می دهید ؟

من شیدا جعفری هستم فارغ التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد MBA  از دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. حدود 10 سال ابتدای فعالیت کاری در حوزه مهندسی و طراحی فعالیت داشتم و پس از آن در حوزه مدیریت منابع انسانی ادامه فعالیت دادم.

در چند شرکت مدیر منابع انسانی و مشاور منابع انسانی بودم و پس از آن در سال 1394 با مشارکت و همراهی خانم دکتر امیرآبادی موسسه آرنیک را تاسیس کردم. در حال حاضر مدیرعامل موسسه آرنیک هستم و در چند شرکت دیگر به عنوان مدرس دوره های مختلف مدیریتی و مهارتهای رفتاری و مشاور منابع انسانی فعالیت میکنم.

موسسه آرنیک یک شرکت فعال در حوزه راهکارهای مدیریت منابع انسانی است که بیش از حوزه های سیستمی بر مهارتهای رفتاری متمرکز ست.

آرنیک اولین شرکت ایرانی است که در حوزه سنجش و توسعه اشتیاق شغلی نیروی انسانی فعالیت میکند.

Employee Engagement که در مجموعه ما با عنوان اشتیاق شغلی شناخته میشود یکی از مهمترین پارامترهای ایجاد اثربخشی در نیروی انسانی است و امروزه برای سنجش و توسعه آن در شرکتهای مختلف تلاشهای فراوانی در جریان است.

ما در مجموعه آرنیک بر اساس مدل اشتیاق شغلی که خودمان تدوین نموده ایم راهکارهای مرتبط با بهبود اشتیاق شغلی و تعهد سازمانی را ارائه می دهیم.

این خدمات شامل سنجش اشتیاق شغلی در نیروی انسانی و سپس مشارکت در فرآیند جذب نیروی انسانی متناسب با هر پست، آموزش و کوچینگ مدیران ارشد و مدیران میانی سازمان در راستای بهبود مهارتهای مدیریتی و مهارتهای رفتاری، آموزش و کوچینگ  پرسنل و اعضای سازمان برای توسعه مهارتهای رفتاری و مهارتهای کار تیمی و راه اندازی و بازنگری فرایندهای مدیریت نیروی انسانی مانند جبران خدمت، ارزیابی عملکرد، ارتقای شغلی و … می باشد

همچنین مجموعه ما امکان برگزاری کانونهای ارزیابی و توسعه مدیران را که در فرآیندهای جذب نیرو، ارتقا و توسعه افراد مورد استفاده قرار میگیرد را داراست.

2-چه میزان سازمانهای ایرانی به خدمات شما و شرکتهای مشابه ارئه دهنده این خدمات نیاز دارند ، منظورم این است چه میزان از ضرورت را احساس نموده اید که ممکن است سازمانهای ایرانی از اهمیت آن بی خبر باشند ؟

واقعیت این است که هر شرکتی هرچقدر کوچک از آدمها ساخته شده است و نیاز به مدیریت نیروی انسانی در همه سازمانها وجود دارد.

اما در مورد موضوع اشتیاق شغلی باید بگویم که این موضوع یکی از بروزترین و داغ ترین موضوعات مرتبط با مدیریت پرسنل در محل کار است که متاسفانه در ایران خیلی مورد توجه قرار نگرفته است.

به گواهی تحقیقات مشترک موسسه مکنزی و موسسه گالوپ بهبود اشتیاق شغلی نیروی انسانی راهکار برون رفت جهان از رکود اقتصادی است.

علیرغم تحقیقاتی که نشان میدهد که رابطه مستقیم و قوی میان افزایش اشتیاق نیروی انسانی و خروجی های سازمان شامل سودآوری، اثربخشی، رضایت سهامداران، رضایت مشتریان و رضایت کارمندان وجود دارد، اما آمار اشتیاق در جهان پایین است.

در ایران آمار اشتیاق شغلی نیروی انسانی از متوسط جهانی هم پایین تر است و این موضوع لزوم تلاش برای بهبود این پارامتر را بیشتر نشان میدهد.

3- اساسا آیا استانداری وجود دارد تا مدیران از عملکرد صحیح سازمانشان در این زمینه مطلع شوند 

بله در دنیا و در ایران استانداردهایی وجود دارد که بر مبنای فرآیندهای مدیریت نیروی انسانی و بر مبنای نتایج آنها می توانند دسته بندی مناسبی از وضعیت نیروی انسانی ارایه دهند.

در جهان استانداردهای PCMM  و مدل بلوغ منابع انسانی فیلیپ از این جمله هستند که اختصاصا به حوزه مدیریت منابع انسانی در سازمانها می پردازد.

4- لااقل تا آنجا که بنده آرنیک را می شناسم می دانم فعالیت مستمر و رو به جلو داشته اید ” طی چندین سال فعالیت مستمر  چه مشکلاتی را اپیدمیک می دانید و در اغلب سازمانهای ایرانی مورد مشاوره اتان مشاهده فرموده اید

متشکرم از لطف شما. بله خوشبختانه موسسه آرنیک در مدت زمان نه چندان درازی که از تاسیس آن میگذرد توانسته پیشرفت های قابل قبولی ارایه نماید. طبیعا در سازمانهای مختلف این مسایل متفاوت هستند اما بخش قابل توجهی از این مسایل ناشی از عدم وجود آگاهی و اطلاعات صحیح مدیریت نیروی انسانی در مدیران ارشد و میانی سازمان و عدم آموزش نیروی انسانی در حوزه های رفتاری است.

مهندس شیدا جعفری مدیر عامل شرکت مشاوره آرنیک

یعنی از آنجا که بسیاری از مدیران ارشد نسبت به حوزه فعالیت سازمان خود دانش فنی دارند اما فاقد تخصص مدیریتی هستند و به صورت خاص دانش های مرتبط با انسانها را نمیشناسند، در اکثر موارد سیاست گذاری صحیحی در مورد افراد و شیوه های مدیریت آنها ندارند.

از سوی دیگر ما در دانشگاه و حتی پیش از آن در دبیرستان و مدرسه درباره شیوه های ارتباط و تعامل و همراهی و شیوه های صحیح کار تیمی چیزی نمی آموزیم و بدون اطلاع و دانش و مهارت در این حوزه ها وارد بازار کار میشویم و همه این موارد منجر به ناکارآمدی مدیران و پرسنل در محیط های کاری میشود.

5-چه راهکاری برای برطرف کردن این مشکلات وجود دارد ؟ آیا راه حل سریع و مقطعی یا راه حل های سیستمی بلند مدت را پیشنهاد می فرمایید

خوب راهکار کوتاه مدت که به نظرم وجود ندارد. راهکار میان مدت این است که مدیران شرکتها شروع کنند به مطالعه کردن درباره شیوه های صحیح مدیریت افراد و کمک بگیرند از طریق کوچ ها و مشاورها تا بتوانند در محیط کار و در ارتباط با آدمها قواعد درست تری را رعایت کنند.

یه راهکار میان مدت دیگر این که در فرآیند جذب افراد در محیطهای کاری به مهارتهای رفتاری آنها هم به اندازه مهارتهای فنی توجه بشود. راهکار طولانی مدت و اساسی تر این که همه افراد اعم از مدیران و پرسنل برای توسعه مهارتهای رفتاری و اجتماعی آموزش ببینید و بکارگیری این مهارتها را تمرین کنند.

6-در زمینه فعالیت تخصصی جنابعالی  وضعیت کلی سازمان های ایرانی در مقایسه با سازمانهای بین المللی را چطور ارزیابی می فرمائید و آیا این فاصله قابل جبران است

خوب متاسفانه در حوزه مدیریت نیروی انسانی و بکارگیری فرآیندهای نو در ایران خیلی بروز نیستیم و هنوز مدلی که همه چیز رو بر مبنای فرآیندهای سیستماتیک منابع انسانی بنا میکند در ایران غالب است.

اما هر فاصله ای قابل جبران است. اگر نگرش ما در راس سازمان و در مدیران نسبت به کاربرد علم روز در مدیریت نیروی انسانی تغییر بکند میتوانیم با کاربرد منابع علمی در دسترس و افراد متخصص در این حوزه به وضعیت مطلوبی دست پیدا کنیم.

7-اگر امکان دارد از مفاهیم و ترندهای روز سازمان های بین المللی برای مدیران بفرمائید و سازمانها برای دستیابی به این مفاهیم چه تمهیداتی باید بیندیشند

طبیعتا در هر حوزه تخصصی و در هر یک از فرآیندهای مدیریت نیروی انسانی ترندهایی بروز و جذابی وجود دارد. مثلا در حوزه جذب مناسب نیروی انسانی بعد از روشهای مختلف سنجش ویژگیها و شایستگی ها اعم از کانون های ارزیابی شایستگی و مصاحبه های شایستگی محور، امروزه روشهای سنجش انگیزه های افراد برای فعالیت مورد استفاده قرار میگیرد که کمک میکند به جز مهارتهای فنی  رفتاری، تمایل ذاتی افراد به کار و پیگیری و پشتکار آنها اندازه گیری بشود.

یا مثلا در حوزه روشهای بهبود انگیزش برنامه های متنوعی هست که هدف همه آنها افزایش و توسعه ارتباطات انسانی بین افراد است و این ارتباطات مشخصا منجر به بهبود بهره وری تیمهای کاری میشود.

8-سرکار خانم جعفری همانطور که این موضوع را کاملا اشراف دارید امروز وضعیت کسب و کار ها بحرانی می باشد و بسیار از شرکتها و کسب و کارها از نظر درآمدی و یا بهتر بگوئیم  سودآوری ممکن است دچار مشکل شده باشند و به این دلیل سازمان دچار تنش و استرس باشد ، چه توصیه ای برای مدیران و کارمندان دارید تا کمترین آسیب در حوزه منابع انسانی بر آنها وارد گردد ؟

اتفاقا درباره همین موضوع بنده یک مقاله دارم که در کانال و سایت ما منتشر شده است . کلا در هر کشوری و در هر نوع سازمانی ممکن است شرایط بحرانی بوجود بیاید. ممکن است این شرایط ناشی از اوضاع مالی و اقتصاد کشورها باشه و یا مسایل دیگری مثل رقابت های سنگین و تکنولوژیهای جدید باعث بحرانها بشود اما یک سری راهکار یکسان وجود دارد. اول اینکه بحران را انکار نکنند

لینک مقاله : در شرایط بحرانی چگونه با نیروی انسانی صحبت کنیم؟ به قلم خانم شیدا جعفری

مهندس شیدا جعفری مدیر عامل شرکت مشاوره آرنیک

بلکه شفاف و روشن درباره اون بحران فکر کنند و ترجیحا موضوع را با اعضای سازمان در میان بگذارند .

بعد از آن راهکارهای مختلف و عواقب و مزایای هر روش را بررسی کنند و در نهایت برای اجرای هر راهکار هم روی همراهی و مشارکت همه پرسنل حساب بکنند.

هر چقدر در این شرایط شفافیت در اطلاع رسانی بیشتر باشد و همدلی و همراهی بیشتری از اعضا جلب بشود احتمال اینکه سازمان بتواند از شرایط بحرانی با صحت و سلامت عبور کرد بیشتر است.

9- می دانیم که بحث منابع انسانی در قاب یک مصاحبه پوشش دادنی نیست لذا بیشترین از این وقت شما را نمیگیریم و در عوض از شما خواهش می کنیم اگر جمع بندی نسبت به موضوع گفتگو داشته باشید و توصیه یا نکته ناگفته ای دارید برای مخاطبانمان بفرمائید

خواهش میکنم. ممنون از شما که این وقت را اختصاص دادید. من امیدوارم بتوانیم کمک کنیم که افراد زندگی شغلی بهتری داشته باشند و نه تنها از آن لذت ببرند بلکه همزمان بهره وری بیشتری برای خودشان و سازمانها یشان ایجاد کنند.

ضمن تشکر از مخاطبان گرامی برای دسترسی راحت تر به موسسه آرنیک بر روی لینک نشانی اینترنتی این شرکت کلیلک فرمائید

www.rnik.ir

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.