مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

۳۸۰ هزار کسب و کار بدون اخذ این نماد الکترونیکی فعالیت می‌کنند

0 21

علی هبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت:‌ در حال حاضر حدود ۵۴ هزار کسب و کار اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند و حدود ۳۸۰ هزار کسب و کار هم بدون اخذ این نماد درحال فعالیت می‌باشند.

جلسه کمیته نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با رونمایی از سامانه پایشگر هوشمند کسب و کارهای اینترنتی و نحوه اجرایی شدن فاز نخست پایشگر هوشمند کسب و کارهای اینترنتی برگزار شد.

علی رهبری،رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به کلیاتی در خصوص پایش کسب و کارهای اینترنتی، گفت: پیش از این، نظارت‌ بر فعالیت کسب و کارهای اینترنتی به صورت سنتی و انسان ‌محور انجام می‌‌شد ولی با اقدامات انجام گرفته در ماه‌‌های گذشته، طرح پایشگر هوشمند به اجرا درآمده که در این طرح، به صورت هوشمند حدود ۳۵۰۰ کسب و کار اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی مورد بازرسی و پایش قرار گرفتند.

رهبری ادامه داد: این پایشگر هوشمند با ۳ نوع سناریوی پایش، کسب و کارهای اینترنتی را در حوزه پایش فروش کالاهای ممنوعه، پایش اصالت نماد اعتماد الکترونیکی و پایش استفاده از درگاه‌‌های پرداخت، مورد نظارت و بازرسی قرار داده است.

وی افزود: نتایج بدست آمده حاکی از آن بود که از میان این کسب و کارها، حدود ۷۰ وب سایت اقدام به عرضه کالاهای ممنوعه از قبیل رمزارز، سکه طلا، دارو و … می‌کردند. همچنین حدود ۱۸۰ وب سایت، لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی را جعل کرده و آن را در سایت خود قرار داده بودند و ۳۳۰ وب سایت علیرغم ابطال یا تعلیق و یا حتی انقضای تاریخ اعتبار نماد اعتمادشان، کماکان درگاه‌های فعال پرداخت بانکی داشتند. 

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به فاز‌های بعدی این طرح، اضهار کرد: در فازهای بعدی این طرح پایشگر هوشمند، تمامی کسب و کارهای اینترنتی و حتی کسب و کارهای فعال در پیام‌رسان‌‌ها و شبکه‌‌های اجتماعی را مورد رصد و پایش مستمر قرار خواهد داد.

رهبری با اشاره به نماد الکترونیکی کسب و کار‌ها، گفت:‌ در حال حاضر حدود ۵۴ هزار کسب و کار اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند و حدود ۳۸۰ هزار کسب و کار هم بدون اخذ این نماد درحال فعالیت می‌باشند.

رهبری همچنین به تغییر پارادایم در مرکز اشاره نمود و افزود: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در تلاش برای کاهش سخت‌ گیری‌ها در مرحله صدور مجوز و ارائه نماد اعتماد الکترونیکی گام ‌هایی برداشته و می‌خواهد با تسهیل در مرحله صدور مجوز، نظارت و کنترل بر فعالیت کسب‌ و کارهای مجازی را دقیق‌تر انجام دهد.

جواد جاوید‌نیا، معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، با اشاره به از رصد فضای مجازی توسط دستگاه‌‌های مختلف، گفت: برخورد با سایت‌های متخلف نباید به گونه‌ای باشد که در اولین اخطار، نماد کسب‌ و کارشان باطل شود و بلکه باید زمانی را برای اعتراض داشته باشند.

وی ادامه داد: برخورد با اقدامات مجرمانه سایت‌ها جزو صلاحیت کمیته نظارت بر کسب‌ و کارهای اینترنتی نیست و باید توسط دادستانی مورد بررسی قرار گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.