مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

دانشجویان شریف از طلای کثیف، دانشگاه سبز می‌سازند

0 49

زباله در دنیا به عنوان «طلای کثیف» شناخته می‌شود و سالانه میلیون‌ها دلار درآمد برای بسیاری از کشورها به همراه دارد، اهمیت این موضوع تا بدانجاست که جمعی از دانشجویان دانشگاه شریف برآن شدند تا طرحی نو برای رسیدن به دانشگاه سبز دراندازند.

با وجود بها دادن کشورها به درآمدزایی از طلای کثیف در ایران هنوز به اهمیت اقتصادی و بهداشتی تفکیک زباله توجه کافی نمی‌شود.

به عنوان مثال براساس آمار رسمی اعلامی از سوی مدیران شهرداری تهران، سهم تفکیک زباله از مبدا در شهر تهران  تنها معادل پنج درصد است. آماری که نشان می دهد حتی در پایتخت کشور هم تفکیک زباله جدی گرفته نمی شود. حال آنکه قرار بود تا پایان سال ۹۰ تمامی پسماندهای عادی به ‌صورت تفکیک شده جمع‌آوری شوند.

در زمان حاضر تفکیک زباله در کشورهای توسعه ‌یافته به یک اقدام رایج از سوی شهروندان تبدل شده است از این رو فرهنگ‌سازی صورت گرفته در این حوزه سبب می‌شود تا شهروندان به‌صورت اختیاری به این فرآیند اقدام کنند

اما شواهد نشان می دهد ایرانی‌ها که سالانه ۲۰ میلیون تن زباله تولید می‌کنند که ۱۷۷ هزار تن آن را زباله‌های پلاستیکی تشکیل می‌دهد باوری به تفکیک زباله ندارد.

در ایران در شرایطی به تفکیک زباله بی توجهی می شود که با وجود دارا بودن یک درصد جمعیت جهان، ۱۵ درصد از تولید زباله جهان را به خود اختصاص داده است.محققان و تلاش‌گران این حوزه معتقدند مهمترین رکن مدیریت صحیح پسماند تفکیک زباله از مبدا است.

سردر دانشگاه شریف

این امر که از سوی مسئولان مورد بی توجهی قرار گرفته اما در دانشگاه شریف از سوی دانشجویان جدی گرفته شده و دانشجویان این دانشگاه آستین ها را بالا زده اند تا فرهنگ تفکیک زباله را در یکی از بهترین دانشگاه های ایران جا بیندازند؛

دانشجویانی که باور دارند باید با تولید کمتر زباله و تفکیک آن، دانشگاه‌ها باید به دانشگاه سبز تبدیل شوند.

از این رو خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا برآن شد تا در مصاحبه با مدیر انجمن دوست‌دار محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف جزئیات فعالیت های دانشجویی این دانشگاه برای استفاده و بهره مناسب از زباله به عنوان طلای کثیف را مورد بررسی قرار دهد که در ادامه می خوانید:

مدیر انجمن دوست‌دار محیط زیست دانشگاه شریف که طرح «دیوار زباله» را در این دانشگاه اجرا کرده است با بیان اینکه هنوز آگاهی کافی نسبت به اثرات اقتصادی عدم تفکیک زباله در کشور وجود ندارد،

گفت: برای جا اندختن مسئله تفکیک زباله از مبدا، نیازمند فرهنگ سازی در محیط های علمی و نخبگانی هستیم تا در سطح جامعه هم این فرهنگ رواج پیدا کند. 

طرح دیوار زباله توسط زیستامین

«محمد جواد هاشمی» دبیر انجمن دوستداران محیط زیست دانشگاه شریف در مورد شکل گیری ایده «دیوار زباله» در این دانشگاه به خبرنگار دانشگاه و آموزش گفت:

این ایده در نتیجه پیوند تعدادی از دانشجویان مدرسه تابستانی کسب و کار شریف بود که پروژه های خود را در حوزه های محیط زیستی انتخاب کرده بودند.

وی ادامه داد: این دانشجویان که در دانشگاه شریف به گروه «زیستامین» معروف شده اند با انجمن دوستداران محیط زیست در ارتباط قرار گرفتند و در نتیجه این ارتباطات به دنبال اقدماتی بودند تا بتوانند مسئله زبان و لزوم توجه به دانشگاه سبز را در محیط دانشگاه شریف و در بین دانشجویان جا بیندازند.

وی در توضیح فعالیت های انجمن دوستداران محیط زیست هم بیان کرد: گروه انجمن دوستداران محیط زیست  یک گروه محیطی زیستی است که از سال ۸۹ تاسیس شده است که هدف آن تبدیل دانشگاه شریف به دانشگاه سبز است. 

دبیر انجمن دوستداران محیط زیست دانشگاه شریف ادامه داد: در این زمینه فعالیت هایی مثل اکران مستند، درخت کاری، پاک سازی محیط دانشگاه از زباله و همچنین برگزاری رویداد ها و برنامه هایی برای افزایش فرهنگ محیط زیستی بین دانشجویان انجام شده است.

استقبال خوب دانشجویان

هاشمی با اشاره به استقبال خوب دانشجویان دانشگاه شریف از اقدامات انجمن دوستداران محیط زیست تصریح کرد: اجرای ایده هایی مثل دیوار زباله در ایران و به ویژه در دانشگاه ها ضروری است.

چرا که در ایران بازیافت زباله خیلی کم صورت می گیرد چون هنوز توجه کافی به بحث اقتصادی این امر وجود ندارد.

به گفته وی با مراجعه به محل دفن زباله ها مشاهده می شود که زباله های تفکیک نشده زحمت کارگرانی که در آنجا کار می کنند را بسیار  زیاد کرده است. و وقت زیادی صرف تفکیک زباله ها می کنند و در نهایت هم خیلی نتیجه خاصی به دست نمی آورند.

وی ادامه داد: با توجه به این ضرورت ما در دانشگاه شریف وقت خود را صرف این مسئله کردیم که فرهنگ تفکیک زباله از مبدا را بین دانشجویان جابیندازیم.

برای این امر طرحی برای تفکیک و جمع آوری زباله اجرا شد که اکنون هم ادامه دارد، در این طرح زباله ها را به صورت تفکیک شده از دانشجویان دریافت می کردیم تا فرهنگ سازی بین آنها صورت بگیرد.

وی افزود: در طرح دیوار زباله هم ما یک سری زباله ها را از غذاخوری دانشگاه به صورت تفکیک تحویل گرفتیم و از این زباله ها می خواهیم دیواری به ارتفاع سه تا چهار متر ایجاد کنیم که دانشجویان وقتی این دیوار را ببینند، با توجه به عظمت آن، به این فکر بیفتند که این حجم از زباله در دانشگاه تولید می شود

و اگر این زباله ها جدا نمی شد چه وضعیتی پیش می آمد و تفکیک زباله می تواند اثرات اقتصادی و بهداشتی بسیاری داشته باشد.

هاشمی اظهار کرد: این امر باعث می شود تا دانشجویان به حجم تولید زباله و اهمیت آن واقف شوند و سعی کنند تولید زباله را کمتر کرده و آن ها را تفکیک کنند.

با شروع ترم تحصیلی جدید هم قصد داریم اقدامات خود را در این زمینه گسترش دهیم. در واقع تلاش بر این است وضعیتی که از تولید زباله و فقدان تفکیک آن به وجود می آید را پیش چشم دانشجویان قرار دهیم.

دانشگاه سبز

مدیر انجمن دوستداران محیط زیست دانشگاه شریف در مورد ایده دانشگاه سبز هم گفت: دانشگاه سبز، دانشگاهی که شاخص هایی مثل تامین انرژی از انرژی های نو و پایدار، تولید زباله در کمترین حد ممکن و شاخص ‌هایی از این قبیل را داشته باشد.

وی یادآورشد: برای رسیدن به این هدف با شورای راهبری مدیریت سبز دانشگاه در حال همکاری هستیم. در این زمینه  سعی می کنیم دانشجویان را به مناطقی ببریم تا با انرژی های نو آشنا شوند. 

همچنین موضوع تولید اندک زباله را از طریق دانشگاه نیز پیگیری می شود و در بین دانشجویان نیز با اقدامات تشویقی و فرهنگ سازی به دنبال تحقق دانشگاه سبز هستیم./

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.