مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

راه‌های افزایش سود کسب و کار

0 110

امروزه بسیاری از کسب‌وکارها برای افزایش سود خود به مشکل برخورد کرده‌اند و اکثر صاحبان کسب‌وکارها فکر می‌کنند برای افزایش درآمد، فقط باید بتوانند فروش خود را افزایش دهند، اما در کوتاه مدت این کار بسیار دشوار است.

برای تمام افرادی که کسب‌وکار دارند، افزایش سود به‌عنوان پاداشی برای تمام کارها و تلاش‌هایی است که تاکنون انجام داده‌اند.

امروزه بسیاری از کسب‌وکارها برای افزایش سود خود به مشکل برخورد کرده‌اند و اکثر صاحبان کسب‌وکارها فکر می‌کنند برای افزایش درآمد، فقط باید بتوانند فروش خود را افزایش دهند، اما در کوتاه مدت این کار بسیار دشوار است.

یکی از روش‌های مهمی که برای افزایش سودآوری وجود دارد، این است که بتوانید حاشیه سود خود را بالا ببرید تا درآمد بیشتری نصیب شما شود، اما برای سودآوری بیشتر به چه مواردی باید توجه کرد؟

برای تمام افرادی که کسب‌وکار دارند، افزایش سود به‌عنوان پاداشی برای تمام کارها و تلاش‌هایی است که تاکنون انجام داده‌اند. امروزه بسیاری از کسب‌وکارها برای افزایش سود خود به مشکل برخورد کرده‌اند و اکثر صاحبان کسب‌وکارها فکر می‌کنند برای افزایش درآمد، فقط باید بتوانند فروش خود را افزایش دهند، اما در کوتاه مدت اینکار بسیار دشوار است.

یکی از روش‌های مهمی که برای افزایش سودآوری وجود دارد، این است که بتوانید حاشیه سود خود را بالا ببرید تا درآمد بیشتری نصیب شما شود، اما برای سودآوری بیشتر به چه مواردی باید توجه کرد؟

۱.کاهش بهای تمام شده

اگر قیمت فروش را از بهای تمام شده‌ی کالا کم کنیم، سود ناخالص بدست می‌آید. شما باید همیشه راهکارهایی پیدا کنید تا بدون پایین آوردن کیفیت، بهای تمام شده را کاهش دهید تا سود شما افزایش یابد همچنین اگر بتوانید بهای تمام شده کالا را ثابت نگه دارید، کاهش هزینه‌ای که در هر بخشی از شرکتتان داشته باشید به‌عنوان سود به‌حساب می‌آید. پس مطمئن شوید هزینه‌های سازمان خود را روی حداقل ممکن نگه دارید.

۲.شناسایی محصولات پرسود

سود ناخالص خود را برای هر محصول یا خدمتی تعیین کنید و ببینید کدام دسته‌ی محصولات و خدمات شما، سود ناخالص بیشتری را برای شما دارد. با این روش می‌توانید محصولات و خدماتی که کمترین سود را دارند شناسایی کرده و سپس تمرکز خود را از روی محصولاتی با حاشیه سود پایین بردارید و فقط روی محصولات پرسود تمرکز کنید.

۳.قیمت خود را افزایش دهید

افزایش قیمت ممکن است کمی شما را نگران کند اما اغلب صاحبان کسب‌وکار، بیشتر از مشتریان نگران افزایش قیمت هستند. درست است که ممکن است به خاطر افزایش قیمت، تعدادی از مشتریان خود را از دست بدهید، اما اگر حاشیه سود شما ۵۰ درصد است، افزایش ۱۰ درصدی قیمت به این معنی است که شما می‌توانید ۱۷ درصد از مشتریان خود را از دست بدهید و نگرانی بابت کاهش سود خود نداشته نباشید.

۴.تخفیف ندهید

تخفیف دادن می‌تواند باعث نابودی بسیاری از کسب‌وکارهایی شود که نمی‌دانند چقدر اینکار حاشیه سودشان را در معرض خطر قرار می‌دهد. در حاشیه سود ۵۰ درصد، اگر شما برای محصولات خود ۱۰ درصد تخفیف ارائه دهید، شما به ۲۵ درصد افزایش فروش نیاز دارید تا بتوانید همان حاشیه سود را بدست آورید پس با تخفیف دادن خداحافظی کنید.

۵.جنگ قیمتی نداشته باشید

کاهش دائمی قیمت‌های محصولتان برای اینکه مشتریان بیشتری جذب کنید کار بسیار اشتباهی است. باید سعی کنید خود را با روش‌های دیگر متمایز کنید تا ملاک اصلی مشتری برای انتخاب شما، پایین بودن قیمتتان نباشد، باید بتوانید با ارائه ارزش به مشتری، ایجاد حس خوب و … نسبت به رقبایتان برتری پیدا کنید. با اینکار مشتریان بیشتری به خاطر تمایزتان، شما را انتخاب می‌کنند و در نتیجه سود بیشتری بدست خواهید آورد.

۶.مراقب صورتحساب‌های تأمین‌کنندگان باشید

اگر صورتحساب همه تأمین‌کنندگان را به‌دقت بررسی کنید، بعد از مدتی حس می‌کنید چیزی اشتباه است. سورپرایز نشوید اگر فهمیدید شما برای خدمات و یا کالاهایی که دریافت نکرده‌اید شارژ شده‌اید، و یا رقم‌ صورتحساب‌های شما بیشتر از مقداری که به توافق رسیدید ثبت شده است.

۷.بازار هدف خود را بشناسید

مطمئن شوید بازار هدف خود را به‌درستی شناخته‌اید. شما باید بدانید خریداران شما چه کسانی هستند؟ و محصولات و خدمات شما کدام نیازهای آن‌ها را برطرف خواهد کرد؟ اگر بازار هدف خود را به‌درستی شناسایی کنید می‌توانید محصولاتی متناسب با آن بوجود بیارید و از افزایش هزینه‌های کاذب جلوگیری کنید. عدم تشخیص مناسب بازار هدف باعث افزایش هزینه‌های تبلیغات بی‌نتیجه و … خواهد شد که پیامد آن کاهش سود خواهد بود.

۸.هزینه‌های مستقیم خود را بررسی کنید

اطمینان حاصل کنید که هزینه‌های مستقیم خود را به حداقل می‌رسانید. برای مثال ممکن است تأمین‌کنندگان شما هزینه زیادی از شما بگیرند و شما بتوانید همین محصول را با هزینه کمتری تأمین کنید. البته قبل از تغییر دادن تأمین‌کننده خود، باید خدماتی را که از او دریافت می‌کنید را هم در نظر بگیرید.

همچنین می‌توانید از تأمین‌کنندگان محصولاتتان تخفیف بگیرید. اگر مشتری دائمی محصولی باشید، می‌توانید از تأمین‌کننده آن تخفیف بگیرید، در نتیجه با اینکار بهای تمام شده محصولتان کاهش و در نتیجه سود بیشتری بدست خواهید آورد.

۹.نرخ بهره‌وری نیرو را اندازه بگیرید

شما باید بتوانید نرخ بهره‌وری هر فرد را اندازه بگیرید، اگر نسبت هزینه به بهره‌وری فردی که برای شما کار می‌کند بالا باشد، نگه داشتن این فرد مقرون به‌صرفه نیست و شما می‌توانید سود خود را با تعویض فرد مورد نظر افزایش دهید.

۱۰.کالای خود را تکمیل کنید

برای افزایش فروش، باید خدمات یا کالاهایی را ارائه دهید که پیشنهادات فعلی شما را تکمیل ‌کنند. با اینکار مشتری شما دیگر برای خرید کالای مکمل محصول شما نیازی به خرید از فرد دیگری ندارد و شما هم با بیش فروشی می‌توانید سود بیشتری را بدست آورید.

۱۱.در دسترس باشید

شما می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلفی مانند استفاده از رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت و … افراد را به سمت وب‌سایت خود هدایت کنید و برای ارتباط با مشتریان و جلب اعتماد آن‌ها بسترسازی کنید تا فروش بیشتری را رقم بزنید.

۱۲.کسب‌وکار خود را ارزیابی کنید

سود ناخالص کسب‌وکار خود را به‌صورت دوره‌ای تجزیه‌وتحلیل کنید و سپس بررسی کنید در کدام دوره بیشترین سود عاید شما شده؟ سپس با مقایسه استراتژی خود در دوره‌های مختلف، می‌توانید بفهمید کدامیک از آن‌ها کارآمدتر بوده است. همچنین می‌توانید با بررسی روش‌های مختلف فروش و انتخاب پربازده‌ترین روش، شیوه فروش خود را نیز تغییر دهید.

۱۳.هدف تعیین کنید

یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید این است که ببینید شرکت شما در هر سال چه عددی را به عنوان هدف فروش خود مشخص کرده است، و قبل از ورود هر محصول یا خدمت جدیدی به شرکت، معایب و محاسن آن را بررسی کنید. اگر میزان تقاضا برای محصول بالا نیست، ببینید آیا آن افرادی که به محصولات شما علاقمند هستند می‌توانند ورودی هزینه مورد نیاز به سازمان شما را تأمین و سازمان شما را به هدف فروش خود برسانند.

پس سعی کنید با انجام کارهایی که گفته شد سود خود را به حداکثر برسانید، همچنین می‌توانید از مشاوران خود برای جلوگیری از مشکلات احتمالی که باید بهای زیادی برای آن بپردازید استفاده کنید.

نویسندگان: Nick Roberts |  Mitchell York

منبع : اقیانوس آبی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.