مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

آئین نامه اخلاقی حرفه ای مدیرنامه

0 34

آئین نامه اخلاقی حرفه ای مدیرنامه

اصول اجتماعی و ملی:

1- به قانون اساسی به عنوان منشور ملي، التزام عملی داریم.

2-بر اساس تکلیف امر به معروف و نهی از منکر، از ارزش‌های دینی، انقلابی ، اخلاق اسلامی و هنجارهای عمومی حمایت می‌کنیم.‌‌

3- به اصول دینی، اعتقادات مذهبی، آداب و سنن قومی و ملی احترام می گذاریم و  از هرگونه تحریک قومیت‌ها، اقلیت‌های دینی و مذهبی می‌پرهیزیم.

4- از انتشار هرگونه محتوای مبتذل و مستهجن و صحنه‌های خشن که موجب مخدوش شدن بهداشت روانی جامعه یا نادیده گرفتن کرامت انسانی است، پرهیز می‌کنیم.

5- خود را موظف به انتشار سریع و به‌موقع مشکلات جامعه می‌دانیم و در این مسیر از ملاحظاتی که منجر به خودسانسوری می‌شود پرهیز می‌کنیم

محتوای رسانه:

6- راست گویی و نقل صحیح و دقیق اخبار را به عنوان نخستین اصل حرفه ای، سرلوحه کار خود قرار می‌دهیم.

7- اخباری را که منبع آن‌ها مشخص و معتبر نباشد منتشر نمي‌کنیم و اعتقاد داریم منبعی که حتي با رعايت اصل محفوظ ماندن هويتش توسط رسانه، باز هم مسئوليت خبری را كه در اختیار رسانه قرار مي‌دهد، نمي‌پذيرد قابل اتکا و اعتماد نيست.

8- خبر را از تحلیل و تفسیر آن جدا کرده و در نگارش به گونه‌اي عمل مي‌کنیم كه مخاطب، متوجه تمايز این دو گونه بشود.

9- آگهی و رپرتاژ آگهي را صریحا از مطالب و محتوای رسانه تفکیک می‌کنیم.

10- در نقل هرگونه محتوا خود را ملزم به درج نام منبع و یا پدیدآورنده می‌دانیم.

11-در مواردی که به دلیل موانع و یا ملاحظات اخلاقی و یا حقوقی نام بردن از اشخاص محدویت دارد، از كاربرد حروف اختصاري براي اشخاص و ساير شيوه‌هاي مشابه در كنار نشاني‌دادن به نحوي كه بر همان اشخاص، تعيّن پيدا كند خودداري مي‌كنیم.

12- در انتشار اخبار و تحلیل‌ها ضمن رعایت انصاف، از سیاه‌نمایی و یأس‌آفرینی پرهیز می‌کنیم.

رفتار رسانه‌ای:

13- در صورتی که در نقل خبر و انتشار آن دچار اشتباه شویم، صراحتا و از طریق رسانه، از مخاطبان و آسیب‌دیدگان از خطای خودمان عذرخواهی می‌کنیم.

14- برای کسب خبر، خود و رسانه خود را معرفی می‌کنیم و به صورت مخفیانه از دستگاه‌های ضبط صدا و تصویر و ویدئو استفاده نمی‌کنیم.

15- از ایراد اتهام، اهانت و نشر مطلب کذب علیه رسانه‌های قانوني به‌ويژه امضاكنندگان اين ميثاق، پرهیز می‌کنیم و انتقادات‌ خود را طبق دستور قرآنی” و جادلهم بالتی هی احسن” مطرح می‌کنیم.

16- برای انجام مصاحبه با هرکس از او اجازه می‌گیریم و در صورتی که بخواهد پیش از انتشار مصاحبه خود را بازبینی کند این حق را برای او محفوظ دانسته و به خواست او عمل می‌کنیم.

17- حریم خصوصی افراد را محترم می‌شماریم و اسرار زندگی دیگران را فاش نمی‌کنیم.

18- متوجه حقوق کم‌توانان، آسيب‌ديدگان، متهمان و حتي مجرمان هستیم و در مصاحبه يا گرفتن عکس از آن‌ها به اجازه از خودشان بسنده نمي‌کنیم و به اصولي فراتر از آن پايبند هستیم و در نشر محتوای مرتبط با آنان کرامت انسانی‌شان در حال و آینده را مورد توجه قرار می‌دهیم.

19 – حقوق کودکان را محترم می‌شماریم و از انتشار مصاحبه، تصویر و فیلم کودکان در حالات غیر متعارف، آرایش کرده و غیرمنتاسب با شخصیت کودکی و ناسازگار با حفظ کرامت انسانی آنان در حال و آینده خودداری می‌کنیم و همین‌طور از شناساندن کودکانی که مورد آزار و سوء استفاده قرار گرفته‌اند از طریق انتشار نام و تصویر آنان خودداری می‌کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.