«محمدجواد آذری جهرمی ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاریبرنا در خصوص تاکید رئیس جمهور بر افزایش سواد رسانه‌ای نوجوانان و جوانان گفت: کارهای خوبی در این زمینه در کشور انجام شده است. بخشی از این کار را انجمن سواد رسانه‌ای که تشکیلاتی کار می‌کنند به عهده دارند. سازمان سراج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرآیند خوبی را در مباحث سواد رسانه‌ای برای مخاطبین خود آغاز کرده‌اند.

آذری جهرمی تصریح کرد: در وزارت ارتباطات نیز کاری را آغاز کردیم البته کار ما از جنس محتوایی یا موازی کاری با دیگران نیست. سواد رسانه‌ای وقتی شروع می‌شود که مخاطب شهروند است و برابر اطلاعات و اخبار در فضای مجازی قرار می‌گیرد. بنابراین برای سنجش خبر رسیده و برای اطمینان از صحت و سقم آن، نیازمند ابزارهایی است که باید در اختیارش قرار بگیرد.

وی افزود: جنس ورود ما در وزارت ارتباطات اینگونه است که با پرسیدن نظرات صاحب‌نظران در این عرصه و بررسی اقداماتی که سایرین انجام داده‌اند و در ادامه و تقویت کار آنها، مکانیسم و ابزارهایی ایجاد می‌کنیم که این ابزارها این امکان را به مخاطب بدهد که اگر خبری به آنها رسید، آن خبر را به نرم افزار داده تا درجه صحیح بودن را نشان دهد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: این ابزار به شما این امکان را می‌هد که منبع خبر ارسالی از کیست. امروز در کلاس دهم کتابی به اسم سواد رسانه‌ای داریم که آموزش و وزارت آموزش و پرورش کار بسیار خوب و ارزشمندی انجام داده است. اما ایراد کار این است که این کتاب در سال دهم ارائه می‌شود. دانش آموز تا سال دهم کل فضای مجازی را حفظ می‌شود و دیگر نیازی به سواد رسانه‌ای نیست.

آذری‌جهرمی با اشاره به اینکه وزیر آموزش و پرورش نیز معتقدند باید این کتاب را به سال‌های پایین‌تر منتقل کنیم، افزود: کسانی که می‌خواهند این کتاب را آموزش دهند باید آگاهی لازم را داشته و با این فضا آشناتر باشند تا علم را به صورت کامل‌تری ارائه دهند.

وی بیان کرد: در جلسه‌ای که با نوجوانان داشتم اولین صحبت‌شان این بود که معلم‌های ما در انتقال مفاهیم این کتاب توانمندی کاملی را ندارند.

وزیر ارتباطات در پایان گفت: در این راستا جریانی را با کمک وزارت آموزش و پرورش برای توسعه سواد رسانه‌ای در کشور راه انداختیم که امیدواریم موثر واقع شود.