مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

ایران و افغانستان در آستانه تحول و توسعه تجارت

0 30

مقامات افغانستان اعلام کردند که دو کشور ایران و افغانستان بزودی راه آهن هرات- خواف را افتتاح خواهند کرد و با آغاز بکار این خط آهن تحول بزرگ تجارتی بین دو کشور رخ خواهد داد.

چند روزی است که مسئولان ایرانی از افتتاح راه آهن هرات- خواف تا یک ماه دیگر خبر داده و گفته اند که افتتاح این پروژه مهم می تواند بر رونق تجارت بین ایران و افغانستان اثر خوبی بگذارد.

گزارش اداره آمار ملی افغانستان نیز حاکی است که جمهوری اسلامی ایران سال گذشته (1398) بیشترین صادرات را به افغانستان داشته است و توانسته است مقام نخست را در تجارت با آن کشور کسب کند.

در همین خصوص برای روشن شدن ابعاد طرح های اقتصادی میان ایران و افغانستان به ویژه راه اندازی خط راه آهن خواف – هرات، ایرنا با برخی از مامات و شخصیت های افغان گفت وگوهایی را انجام داد تا موضوع را از نگاه طرف افغان نیز بررسی کرده باشد.

به گزارش ایرنا، «امین بابک» سخنگوی اتاق تجارت افغانستان روز شنبه به ایرنا گفت که راه آهن هرات- خواف از اهمیت بالای برای رونق تجارت در منطقه و برای دو کشور برخوردار است.

وی گفت: آغاز بکار این راه آهن تجارت و اقتصاد افغانستان را متحول و در تجارت بین دو کشور نقش مهمی بازی خواهد کرد و در بخش انتقال اموال ترانزیتی افغانستان از طریق ایران به چابهار و از آنجا به کشورهای دیگر نیز نقش موثری خواهد داشت.

وی ابراز امیدواری کرد که با افزایش میزان تجارت بین ایران و افغانستان تغیری در قیمت کالاها نیز بوجود آید و مردم که مشتریان اصلی این کالاهای بازرگانی هستند، نیز از این تغییر بهره ببرند.

بابک از دولت افغانستان و ایران خواست که برای انتقالات از این مسیر تسهیلات لازم را فراهم سازند که با افتتاح راه آهن بار دیگر مشکلات موجب توقف تجارت از این طریق نشود.

«جیلانی فرهاد» سخنگوی استاندار هرات در افغانستان نیز به ایرنا گفت که طی ماه‌ها اخیر پیشرفت های قابل توجهی در کار راه آهن هرات- خواف صورت گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر ضمن اینکه کارهای فنی این پروژه رو به اتمام است ما در کنار آن آمادگی داریم برای افتتاح این پروژه مفید و موثر برای تجارت و بازرگانی اقدامات لازم را انجام دهیم.

فرهاد در پاسخ به این سوال ایرنا که بطور دقیق چه موقع این پروژه افتتاح می شود گفت که بزودی اما بصورت دقیق روز آن هنوز مشخص نیست اما برنامه ریزی ها در این خصوص صورت گرفته است.

وی گفت که افغانستان برای نخستین بار از طریق حمل و نقل زمینی با کشور ایران و از آن طریق با چابهار و کشورهای دیگر وصل می شود که برای بازرگانان دو کشور بسیار موثر و مفید خواهد بود.

فرهاد با اشاره به ایستگاه ها و ریل گذاری خط آهن خواف – هرات گفت که تاسیسات مورد نیاز یا ساخته شده و یا هم در حال ساخت است که در حال تکمیل شدن قرار دارند.

«مهندس میرویس غفوری» رییس زیرساخت های راه آهن افغانستان نیز امروز به ایرنا گفت: قطعه سوم راه آهن هرات- خواف بطول 62 کیلومتر در مرز دو کشور قرار دارد و پس از آن تا منطقه «روزنک» در شهرستان «غوریان می رسد.

به گفته غفوری، این پروژه بر اساس تفاهممامه بین ایران و افغانستان از کمک ‌های بلاعوض جمهوری اسلامی ایران به افغانستان خواهد بود که توسط طرف ایرانی ساخته می شود.

مهندس غفوری گفت که قرار بود این پروژه سال ها قبل به بهره‌برداری برسد اما به دلیل برخی مشکلات کار ساخت آن متوقف شد و در زمان تعیین شده تکمیل نشد.

این مسئول راه آهن افغانستان گفت که اکنون 95 درصد کار این مسیر تکمیل شده و برخی کارهای فنی آن از جمله شن ریزی، هموار سازی و جوشکاری باقی مانده است که کار روی آن جریان دارد.

وی گفت که ریل گذاری و ساخت ایستگاه روزنک در حال تکمیل شدن است و حداکثر تا یک‌ ماه و نیم دیگر این پروژه مهم افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

مهندس غفوری تأکید کرد که دستگاه‌های ایرانی که برای برطرف کردن برخی مشکلات فنی نیاز است در حال کار در این منطقه هستند و با پایان آن این مسیر افتتاح خواهد شد.

به گفته وی، هرچند برخی کارهای راه آهن نیاز به وقت بیشتر دارد که حداقل سه ماه دیگر زمان می برد تا کار آن تکمیل شود اما آنها مانعی برای افتتاح راه آهن نیست و پس از آغاز بکار راه آهن نیز می تواند انجام شود.

رییس زیربناهای راه آهن افغانستان گفت که جوشکاری، پروژه و ساختمان ایستگاه‌ها به وقت بیشتری نیاز دارند.

وی نیز اثرات اقتصادی این طرح بر تجارت و اقتصاد این کشور را موثر خواند و گفت: این طرح می تواند در صادرات افغانستان نیز اثر مثبت گذاشته و در کاهش قیمت ها نیز اثر گذار باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.