مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

تحلیل بیزنس مدل نت فلیکس غول دنیای سرگرمی[مهدی گران]

تحلیل بیزینس نتفلیکس
0 82

نت فلیکس یک کمپانی بین المللی در حوزه سرگرمی های اینترنتی است که در سال 1997 فعالیت خود را آغاز نموده و در حال حاضر در 190 کشور دنیا با 130 میلیون کاربر پولی فعالیت می کند. کاربران می توانند فیلم،سریال و …مورد علاقه ی خود را به زبان کشور خود، در هر زمان و مکانی از طریق یک دستگاه متصل به اینترنت مشاهده کنند.

درباره نت فلیکس

احتمالا نام نت فلیکس ، این استارت آپ یونیکورن 150 میلیارد دلاری که از ایده ی فروش دی وی دی از طریق پست آغاز شده و حال پس از گذشت چند سال به عنوان یک تولید کننده فیلم و سریال نامش حتی در جشنواره گلدن گلوب می درخشد را بارها با سریال های معروف و پر مخاطبش شنیده باشید.

نت فلیکس یک کمپانی بین المللی در حوزه سرگرمی های اینترنتی است که در سال 1997 فعالیت خود را آغاز نموده و در حال حاضر در 190 کشور دنیا با 130 میلیون کاربر پولی فعالیت می کند. کاربران می توانند فیلم،سریال و …مورد علاقه ی خود را به زبان کشور خود، در هر زمان و مکانی از طریق یک دستگاه متصل به اینترنت مشاهده کنند. همچنین سرویس فروش دی وی دی از طریق پست نت فلیکس در آمریکا دارای حدود دو میلیون کاربر است.

رشد جریان درآمدی نت فلیکس در 6 سال اخیر
رشد جریان درآمدی نت فلیکس در 6 سال اخیر

مروری بر بیزنس مدل نت فلیکس

بیزنس مدل نت فلیکس on-demand و مبتنی بر مدل اشتراکی و در تضاد ایجاد جریان در آمدی از طریق فروش عناوین خاص است. بطور مشخص نت فلیکس در مدل اشتراکی خود از سه طرح پایه،استاندارد و اختصاصی پشتیبانی می کند.

بیزنس سگمنت های نت فلیکس

بیزنس سگمنت جایی است که محصولات آن قسمت مشخصات خاصی را با یکدیگر به اشتراک میگذارند و در نتیجه منطق مالی و بیزنس استراتژی مشترکی را در آن محدوده دارا هستند.

می توان بیزنس سگمنت های نت فلیکیس را به سه بخش زیر تقسیم کرد:

استرمینگ محتوای بومی: مجموع جریان درآمدی ایجاد شده از طریق حق اشتراک ماهانه سرویس ها و خدماتی که از طریق استرمینگ محتوا فقط در آمریکا بدست آید.

استرمینگ محتوای بین المللی: مجموع جریان درآمدی ایجاد شده از طریق حق اشتراک ماهانه سرویس ها و خدماتی که از طریق استرمینگ محتوا در خارج از آمریکا بدست آید.

دی وی دی خانگی: مجموع جریان درآمدی ایجاد شده از طریق حق اشتراک ماهانه سرویس پست-دی-وی-دی بدست می آید

سگمنت استرمینگ محتوا بومی

با توجه به جدول بالا که در گزارش مالی سالانه نت فلیکس در سال 2018 مطرح شده است :

رشد کاربران پولی از 2016 به 2018 مطابق با 47905 به 58486 بوده است.

افزایش 24 درصدی جریان درآمدی استرمینگ محتوای بومی ناشی از رشد 11 درصدی کاربران پولی و رشد 12 درصدی متوسط درآمد ناشی از هر حساب کاربری که در نتیجه تغییرات در قیمت گذاری پلن ها و ادغام پلن ها به سمت پلن های گران قیمت تر بوده است.

با توجه به جنس بیزنس نت فلیکس که زیر ساخت تکنولوژی را تحمیل میکند، رشد به معنای افزایش هزینه ها نیز هست که در گزارش مالی 2018 اینگونه بیان شده:

“افزایش هزینه های سرویس استریمینگ داخلی معادل 358 میلیون دلار است که شامل اصطلاحک محتوا در مقایسه با محتوای تولیدی جدید،210 میلیون دلار هزینه بابت کسب مجوز انتشار و تولید محتوای جدید برای سرویس استریمینگ و کمیسیون شبکه های پرداخت است.”

همچنین نت فلیکس دارای افزایش هزینه های ناشی از مارکتینگ نسبت به سال گذشته بوده است که این افزایش ناشی از سرمایه گذاری بیشتر بر روی مارکتینگ و افزایش هزینه های نسبی شرکای تبلیغاتی است.

اما یکی از پارامتر های جذاب برای ما Contribution margin است که معادل با جریان درآمدی منهای تمامی هزینه های متحمل شده برای ایجاد آن است. یعنی:

  • Contribution Margin=Sales Revenue − Variable Costs

مقدار این پارامتر در سال 2018 معادل 34% است. اگر آن را با Contribution margin دیگر سگمنت ها مقایسه کنیم، میزان موفقیت مالی محصولات یک سگمنت در مقایسه با دیگر سگمنت ها آشکار خواهد شد.

البته برای بیان این پارامتر بصورت درصد فرمول بالا باید تقسیم بر جریان فروش کل شود.

سگمنت استرمینگ محتوای بین المللی

سگمنت استرمینگ محتوا بومی
سگمنت استرمینگ محتوا بومی

نت فلیکس توسعه خود در خارج از آمریکا را از سال 2010 آغاز کرد.جدول بالا نشان می دهد بازار جهانی نت فلیکس رو به رشد است که توانسته Contribution margin منفی خود را به سمت رشد 9% درصدی ببرد. برای یک بیزنس در حال اسکیل کردن و با پیچیدگی های بیزنسی نظیر اخذ مجوز ها و قوانین کپی رایت هر کشور، تولید محتوای متناسب با فرهنگ هر کشور، زیر ساخت تکنولوژی مورد نیاز ، قیمت گذاری سرویس ها بصورت بومی و …این رشد نرمال بنظر می رسد.

سگمنت دی وی دی

بیزنس فروش دی وی دی فیلم و … از طریق پست، امروزه هنوز هم می تواند سود ده باشد. نت فلیکس دارای پلن های مختلفی برای کاربران این سرویس است که تفاوت آنها در تعداد دی وی دی ها و کیفیت دی وی دی ها ارسالی است. جدول بالا نشان می دهد:

این سگمنت دارای بیشترین Contribution Margin برای نت فلیکس را دارا است اگرچه جریان درآمدی ایجاد شده نسبت به جریان درآمدی کل سگمنت ها کوچک بنظر می رسد.

تعداد کاربران پولی این سرویس رو به کاهش است و پیش بینی نت فلیکس آن است که این ریزش در سالهای آینده ادامه خواهد داشت.

Contribution Margin نسبتا بزرگ این سگمنت به علت کمتر بودن هزینه های ایجاد جریان درآمدی است. هزینه های این سگمنت شامل هزینه های بستبندی،ارسال،پردازش و پشتیبانی تقاضا و… می باشد.

سوال مورد علاقه سرمایه گذاران، آیا نت فلیکس سوده است؟

درآمد خالص نت فلیکس در سه سال اخیر
درآمد خالص نت فلیکس در سه سال اخیر

باتوجه به جدول فوق که در گزارش مالی سالانه نت فلیکس در سال 2018 ارائه شده، نت فلیکس با درآمد خالص 1.2 میلیارد دلاری در سال 2018 و رشد 116 درصدی و رشد تعداد کاربران پولی، نسبت به سال گذشته یک بیزنس سوده و درحال رشد است. با این وجود نت فلیکس دارای جریان نقدینگی منفی است که ناشی از سرمایه گذاری قابل توجه کمپانی بر روی محتوای ارجینال و خرید مجوزهای انتشار محتوا است.

جدول فوق بخشی از جریان های نقدینگی نت فلیکس را نشان می دهد که در سه سال گذشته منفی بوده است. نت فلیکس دلیل این جریان منفی نقدینگی را سرمایه گذاری کمپانی بر روی تولید محتوای ارجینال جهت توسعه گسترده سرویس های استرمینگ خود بیان میکند.

مروری مجدد بر روی ساختار هزینه های نت فلیکس بیش از بیش دلیل این جریان نقدینگی منفی را روشن می سازد:

“برای پیشنهاد دسترسی نامحدود کاربران به سریال ها و فیلم ها نیازمند اخذ مجوز و تولید محتوا هستیم. مجوز ها دارای پورسانت ثابت و دوره زمانی مشخص هستند.

هزینه پرداختی برای مجوز یک محتوای مشخص، بسته به زمان انقضای مجوز متفاوت است. همچنین هزینه های اضافی ناشی از سرویس استیریمنیگ مربوط به انتشار محتوا را نیز می توان به آن افزود.”

آنچه از نت فلیکس باید بیاموزیم؟

1-مدیریت وابستگی “رشد محصول” به تکنولوژی:

همانطور که نت فلیکس در اسناد سرمایه گذاری خود مطرح میکند، یکی از ریسک های بیزنس استرمینگ آنلاین زیر ساخت تکنولوژی است. اگر یک اینترنت ضعیف داشته باشید حاضر نیستید حتی زره ای پول برای سرویس نت فلیکس خرج کنید. نت فلیکس مدام سرعت سرویس دهندگان اینترنت را رسد میکند و با دادن اطلاعات کافی در بلاگ خود، امکان انتخاب سرویس دهنده پر سرعت تر را برای مشتریان فراهم میکند.

بنابراین به همان سرعت که تعداد کاربران رشد میکند زیر ساخت تکنولوژی مورد نیاز باید توسعه یابد. تاثیر این توسعه بر هزینه های ایجاد جریان درآمدی نت فلیکس در دوران توسعه (Scale) کامل مشهود است. از سویی شروع توسعه بین المللی نت فلیکس در سال 2010 تصادفی نبوده است.

این درست زمانی است که بستر تکنولوژی در دیگر کشورها به قدر کافی برای ارائه سرویس هایی از این دست رشد کرده است. اگر زمان توسعه نت فلیکس کمی زودتر بود شاید بقدر کافی موفقیتی حاصل نمی شد.

2-استفاده از مزیت بیزنس مدل on-demand

صنعت رسانه قبل از نت فلیکس نیز وجود داشت.آنچه باعث برتری نت فلیکس بر سایر رقبا شد، بهره گیری از مزیت تکنولوژی برای بهبود مدل on-demand سنتی است. اینکه بتوانید حق انتخاب در زمان پخش و نوع محتوا و کیفیت آن را داشته باشید. اینکه بتوانید آن را بر روی هر دیوایسی و در هر مکانی مشاهده کنید. به عبارتی ارائه گزینه های بیشتر به کاربران در راستای استفاده بهتر از محصول که دقیقا نقطه قوت مدل on-demand است و نت فلیکس از آن به نحو احسنت برای متحول کردن صنعت رسانه استفاده می کند.

3-مزایا و معایت مدل اشتراکی برای Scale

قابلیت ذاتی توسعه (Scale) مدل اشتراکی ، به نت فلیکس کمک می کند اما نیازمند منابع زیادی برای محقق شدن است. رشد نت فلیکس یک شبه حاصل نشده است و نیازمند منابع مالی زیادی بوده است. نت فلیکس در سال 2010 فعالیت خود را در خارج از آمریکا آغاز کرده است و تنها در سال 2016 توانسته به معنای واقعی یک سرویس جهانی شود.

همچین این رشد نیازمند سرمایه گذاری عظیم نت فلیکس بر روی تولید محتوا است که آن را از یک شرکت ارائه دهنده سرویس، بیشتر به یک شرکت تولید کننده فیلم تبدیل می کند.

در مدل اشتراکی، نگهداری کاربران در بلند مدت که نیازمند مواردی مانند پشتیبانی خوب،بهبود مداوم کیفیت سرویس، ارائه فیچرهای جذاب که کاربران را به ادامه استفاده از سیستم تحریک کند و … دارای اهمیت زیادی است. به عبارتی زمانی این مدل خلق ارزش می کند که بتوانید هزینه ورود مشتری به سیستم را (CAC) پایین تر از ارزش طول عمر مشتری در سیستم (CLV) نگاه داشته باشد.

منبع داده ها : گزارشات مالی سالانه نت فلیکس

  مهدی گران

 مهدی گران

مشاور فنی تیم های استارت آپی
برگزار کننده دوره های تخصصی برنامه نویسی
صفحه شخصی در ویرگول

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.