مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

پنج روش برای اخراج محترمانه

0 99

راهکاریی برای اخراج محترمانه افراد

تعویض کارمندان یکی از عملکردهای طبیعی سازمان­هاست. بعضی از افراد استعفا می­دهند، عده ­ای بازنشسته می­شوند؛ و برخی دیگر اخراج می­شوند. اخراج شدن برای هیچ انسان شاغلی خوشایند نیست، اما منابع انسانی می­تواند نقشی مهمی را برای اطمینان از انجام دقیق و بی نقص فرایند اخراج  ایفا کند. ضمناً منابع انسانی بیشتر بر جنبه “انسانی” تأکید دارد تا بر جنبه “منابع”.

این متن شامل نکاتی در مورد چگونگی بدست آوردن اطمینان از کاهش درد و ناراحتی ناشی از فسخ قرارداد است.

  1. 1. زمان مناسب تعیین کنید

مکرراً پیشنهاد می­شود که فسخ قرارداد کارمند در اوایل هفته اتفاق بیفتد. این امر به آنها فرصت می­دهد تا در روزهای باقی مانده هفته بتوانند اقداماتی برای استخدام دوباره انجام دهند. ممکن است که شما تا پایان ساعت کاری منتظر بمانید تا بیشتر-یا همه- کارمندان اداره را ترک کنند، تا کمتر باعث خجالت او شوید و از شایعه پراکنی در میان دیگر کارمندان جلوگیری کنید.

  1. سرد برخورد نکنید

شاید شما تمایلی به بیان دلیل اخراج کارمند نداشته باشید، با این وجود این موضوع،موضوع بحث برانگیزی است و باید راجع به آن صحبت کنید. اما این امر لزوماً به این معنا نیست که خیلی خشن و سرد برخورد کنید. یک جعبه دستمال کاغذی به همراه داشته باشید، و مطمئن شوید که جلسه نداشته باشید، بنابراین کارمند زمان و مکان مناسبی برای گریه و یا تخلیه احساسات خود دارد.

 

  1. همه جوانب را بسنجید

زمانی که به کارمند اعلام می­کنید که قرار است که اخراج شود، مامور اخراج باید با بهره گیری از منابع انسانی، اطلاعات دقیق و درستی را فراهم آورد و نشان دهد که دقیقاً بر اجرای این کار واقف است. به عنوان مثال، آنها باید بتوانند به سوالات کارمندان در خصوص حق سنوات، سوابق، حواله اسناد و مدارک پاسخ دهند. و در پایان در مورد کارهایی لازم برای ترک سازمان با هم صحبت کنند.

 

  1. سلاح خود را بیرون نیاورید اما آن را در غلاف نگه دارید

برخی مسائل رفتاری –خشونت فیزیکی و حمله از مثال­های بارز آن است- باید بی درنگ و به طور جدی رفع شوند. از سوی دیگر خیلی سخت می­شود تشخیص داد که کارمند نافرمان فقط به گوشزد احتیاج دارد یا باید کاملاً اخراج شود. در این موارد باید زمانی را در نظر بگیرید تا با کارمند و سرپرست بخش صحبت کنید و وضعیت را توضیح دهید. برنامه و هدف خاصی به آنها بدهید و عواقب عمل نکردن به آن اهداف و برنامه را برایشان توضیح دهید. اگر آنها در راستای رسیدن به اهداف سازمان قدم برداشتند، مرحله­ی بعدی کاملاً مشخص است- زمان خود را با دادن شانس دوباره به آنها تلف نکنید، در غیر این صورت آنها برای سایر کارمندان سازمان مشکل ایجاد خواهند کرد.

  1. این کار را رو در رو انجام دهید

تصور کنید که نامه­ ای از همسرتان دریافت کردید که در آن نوشته است “من طلاق می­خواهم”. این امر، امری شوکه کننده است و نه تنها غیر محترمانه. استخدام و یا بیکاری  این افراد و سپری کردن بیشتر زمان بیداری خود در محل کار، می­تواند در معیشت آنها تاثیر قابل توجهی داشته باشد. بنابراین غیرمنطقی نیست که از مدیران بخش و مدیران اجرایی منابع انسانی انتظار برود تا با کارمندانی که می­خواهند اخراج شوند، حضوری و رو در رو صحبت کنند. می­توان گفت که اگر کارمندی بدون اجازه قبلی سازمان را ترک کرده باشد، حتی تماس گرفتن با او و یا ارسال ایمیل نیز امری بی فایده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.