مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

طرح توجیهی چیست و چرا باید برای اخذ وام و دریافت مجوز ها آنرا ارایه دهیم؟

0 32

زمانی که شما برای راه اندازی کسب و کار و یا احداث کارخانه اقدام میکنید٬ اولین قدم کسب مجوز های تولید و پروانه های کسب است. بدین شکل شما به نهاد های مربوطه مراجعه می کنید و مراحل لازم را طی می نمایید. اما در این بین از شما اسنادی به نام طرح توجیهی درخواست می شود که در این مطلب با این مرحله بیشتر آشنا خواهیم شد.

اول باید بدانیم که طرح توجیهی چیست‌؟ 

طرح توجیهی یک بررسی همه جانبه و کامل نسبت به یک موضوع خاص است. بدین معنا که همانطور که میخواهید یک نفر را متقاعد کنید که کار شما درست است و برای آن دلیل و مدرک می آورید٬ طرح توجیهی نیز همانطور که از نامش مشخص است یک مدرکی است برای توجیه بانک و یا نهاد مربوطه نسبت به فعالیت شما. 

طرح توجیهی چیست

یعنی  بانک را متقاعد میسازید که کار شما سودآور است و باید به همین دلیل وام را به شما اعطا کنند. اگر بخواهیم در یک مثال واقعی این موضوع رابیان کنیم به شکل زیر میتوان آنرا تشریح کرد.

برای راه اندازی یک هتل ( طرح توجیهی هتل )  به اطلاعات طبقه بندی شده ای همانند نمونه زیر احتیاج داریم:

• هتل در کجا و با چه هدفی ساخته میشود ؟ ( تفریحی / خدماتی / گردشگری )

• زمین چند مترمربع است و چه مقدار بنا در آن ساخته میشود؟ 

• چند هتل در آن اطراف و با چه ظرفیتی فعالیت میکنند؟ 

• جاذبه های گردشگری آن اطراف چیست و چطور هتل مشتری جذب می کند؟

• مقدار سرمایه مورد نیاز برای احداث و تجهیز چقدر است؟

• چند نفر پرسنل احتیاج است و حقوق هر کدام چه مقدار است؟ 

• …

پاسخ تمامی این سوالات منجر به تولید یک طرح توجیهی خواهد شد که با ارایه آن به بانک میتوانید مراحل اخذ وام را طی کنید. سپس کارشناسان بانک به مطالعه طرح شما میپردازند و در صورت موافقت وام به شما پرداخت میشود.

یک طرح توجیهی شامل چیست؟ 

شرکت هایی هستند که با توجه به فرمت بانک ها طرح می نویسند. یکی از آنها شرکت دانش بنیان بهین صنعت یاب است. برای مثال این شرکت در طرح های خود یک ایده را از سه بخش مالی٬ فنی و بازار مورد مطالعه قرار میدهد و در وب سایت این مجموعه در مورد هر کدام از بخش ها توضیحاتی ارایه شده که بخش هایی از آن را برایتان در اینجا آورده ایم. 

بخش بازار :  بررسی شرایط محصول در بازار از لحاظ عرضه و تقاضا

بخش فنی :   شرح کامل و دقیق نحوه تولید محصول یا احداث بنا

 بخش مالی : ارایه مقادیر دقیق سرمایه گذاری و شاخص هایی همچون  NPV   و  IRR

بخش خروجی کامفار : خروجی نرم افزار مالی کامفار 

بهین صنعت یاب

کامفار یک نرم افزار کامپیوتری برای آنالیز امکان سنجی و گزارش گیری مبیباشد که مقادیر را در آن وارد می کنید و سپس یک خروجی به شما میدهد که غیر قابل تغییر است. بانک های ایران نیز این نرم افزار را برای ارزیابی طرح ها استفاده می کنند و کاملا مورد قبول سیستم بانکی کشور است.

همه این بخش ها درکنار یکدیگر قرار میگیرند و در قالب یک طرح توجیهی به بانک مورد نظر ارایه میشود. کارشناسان بانک هم همانطور که گفته شد به مطالعه و بررسی طرح شما میپردازند و بدین صورت شما کار یا ایده خود را به شکل جز به جز به بانک ارایه میدهد.

اما تفاوت دیگری که طرح های بانکی با یکدیگر دارند٬ فرمت آنها است. به همین دلیل این کار باید توسط شرکت های معتبر همانند بهین صنعت یاب انجام شود تا علاوه بر رعایت اصول تهیه و تدوین طرح٬ فرمت بانک را هم رعایت کنند تا در مراحل بررسی بانک مشکلی پیش نیاید.

دریافت مجوز ها هم از این قاعده مستثنا نیست و همین روال را طی می کند. برای مثال وقتی شما از سامانه بهین یاب اقدام به دریافت مجوز می کنید باید آن نهاد را قانع کنید که فعالیت شما منطقی و قابل انجام است.

اما مزیت دیگری که یک طرح توجیهی برای شخص متقاضی دارد این است که میتواند آینده پروژه خود را از حالا ببیند. یعنی میتواند آینده کار و بازار را از همین الان حدس زد و برای آن برنامه ریزی بهتری کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.