مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

ورود جدی دولت در مرحله شتابدهی تولید ایده به محصول ضروری است

0 26

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، با تاکید براینکه مسیر رشد بسیاری از ایده ها در جهت تبدیل به تولید محصول در همان مرحله متوقف می شود، بسط و گسترش دانش در صنعت و تولید محصول را در گرو حمایت و رونق هرچه بیشتر دولت در بخش شتابدهی دانست.

«خداداد غریب‌پور» روز شنبه در آغاز رویداد سه روزه ارائه نیازهای فناورانه معدن و صنایع معدنی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در مورد ویژگی‌های این رویداد گفت: در حال حاضر رویدادهای مهم زیادی در حوزه صنایع معدنی برگزار می‌شود اما این رویداد دارای تفاوت اساسی با رویدادهای دیگر است و آن استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی برای توسعه صنعت است

وی افزود: بر همین اساس این رویداد به دنبال نقش‌آفرینی و گفتگوی استراتژیک و هم‌آفرینی صنعت و شرکت‌های دانش بنیان است.

غریب پور، نیاز اساسی صنعت را هم‌آفرینی با دانشگاه عنوان کرد و گفت: در این رویداد ۷۰ شرکت پیشتاز دانش بنیان و فناور حضور دارند و آخرین نیازهای صنعت برای تقاضای فناوری نزدیک به ۴۰۰ ایده است، این درحالی است که تقاضاهای فناوری در سال گذشته ۱۳۰ ایده بود، بنابراین شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از این فرصت برای هم‌آفرینی ارزش و بهره‌مندی از فناوری برای تولید محصول استفاده کنند.

وی اظهارکرد: در شرایط کنونی فقدان گفتگوی استراتژیک از فقدان اهداف و برنامه‌های استراتژیک مهمتر است و به عبارتی به جای ارزش‌آفرینی باید به دنبال هم‌آفرینی باشیم و حلقه مفقوده در صنعت تبدیل نشدن علم و دانش به فناوری است.

غریب‌پور مسیر بهره‌مندی از ایده‌های فناورانه را تشریح کرد و گفت: یک ایده در شرکت دانش بنیان تولید شده و برنامه استراتژیک و نقشه راه به ثمر رسیدن این ایده تدوین می‌شود و بعد از تولید نمونه اولیه در مقیاس کوچک تولید و ارزیابی می‌شود و بعد امکان توسعه آن ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: در مواردی ایده تا این مرحله پیش می‌رود و متوقف می‌شود چون شتابدهنده برای کمک به تولید صنعتی وجود ندارد. به نظر من شتابدهنده باید دولت باشد و مسیر رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان را فراهم کند. بر همین اساس ایمیدرو به عنوان سازمان توسعه‌ای ملی برای بسط و گسترش دانش در صنعت عمل می‌کند و به عنوان شتابدهنده ارتباط بین صنعت و دانشگاه را تسهیل کرده و رونق می‌دهد.

رییس هیات عامل ایمیدرو به همراهی شرکت‌های بزرگ مانند فولاد مبارکه و مس کرمان در این رویداد اشاره کرد و گفت: ایمیدرو در کنار صنعت و شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گیرد چراکه هنگامی می‌توان وضع موجود را به مطلوب تبدیل کرد که هم‌نشینی، ارتباط وهم‌آفرینی اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد:ما به این نشست‌ها برای دستیابی به اهداف خود نیاز داریم و همراهی شرکت‌های بزرگ از این رویداد باعث می‌شود که حمایت از ایده‌ها توسط صنعت فراهم شود.

غریب پور درخصوص اقدامات پژوهشی ایمیدرو نیز اظهارکرد: در سال جاری بیش از ۲۰ طرح پژوهشی بر اساس نیاز صنعت تعریف و حمایت شده که بخش اعظم آن در زمینه زیست محیطی است.

وی تصریح کرد: در سال جاری ظرفیت آموزشی ایمیدرو دو برابر و ظرفیت پژوهشی نیز ۵۰ درصد رشد داشته است و صنایع معدنی از استخراج گرفته تا فرآوری و تولید محصول به نوآوری نیاز دارد.

غریب‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: ویژگی اصلی این رویداد حمایت شرکت‌های بزرگ، نشست‌های دوطرفه و نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان است و تلاش می‌کنیم که یونیدرو و ایمیدرو به یک نهاد پایا و مانا تبدیل شود.

وی همچنین بیان کرد: در شرایط کنونی در حوزه معدن ما با مازاد تولید روبرو هستیم، بنابراین با ایجاد دانش و استفاده از ظرفیت دانش بومی ‌می‌توانیم ارزش‌آفرینی کنیم.

منبع : ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.