مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

سطح اختلالات روحی و روانی در دوران پساکرونا افزایش می‌یابد

0 29

رییس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران گفت: سطح پرخاشگری و اختلالات روحی و روانی، وسواس، ارتباطات ناسالم و ناموثر زوجین و خشونت‌های منجر به قطع رابطه عاطفی و در نهایت طلاق در دوران پساکرونا در جامعه افزایش می‌یابد.

کوروش محمدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این اختلالات در زمان حاضر نسبت به گذشته در حال گسترش بوده و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و فوری مسوولان کشور است.

رییس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران

وی هشدار داد: هرگونه تعلل و کوتاهی برای رسیدگی به این موضوع مهم اجتماعی می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری حتی بیشتر از خود بحران کرونا برای جامعه ایجاد کند.

این جامعه‌ شناس افزود: مهمترین اقدام کنونی علاوه بر فعال شدن سیستم حمایت مالی دولت، رسیدگی به سلامت روان جامعه با کمک سازمان‌های مردم نهاد است.

وی تصریح کرد: بر این اساس اقدامات فوری پشتیبانی اقتصادی و برنامه‌ریزی مبتنی بر حمایت روانی و اجتماعی و سلامت روان در ایام فعلی، یکی از ضروریات است.

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در این کمیسیون از روز اول شیوع کرونا با همدلی تمام اعضای شورای شهر و همکاری مدیریت شهری، ستاد ویژه مقابله با کرونا تشکیل شد.

وی افزود: در این ستاد علاوه بر اقدامات بهداشتی و گندزدایی در سطح شهر در زمینه مباحث سلامت روان مردم شهر اصفهان، کارگروه ویژه‌ای با کمک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و تعدادی از سمن‌ها در تعامل با بهزیستی تشکیل شد.

این پژوهشگر افزود: از همان روز نخست، یک مرکز از بین سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه سلامت روان مامور شد تا داده‌های مورد نیاز برای دوران پساکرونا را جمع‌آوری کند.

وی ادامه داد: بر این اساس بسیاری از خانواده‌های دارای بیمار کرونا، بازماندگان فوت شدگان و آسیب دیدگان روحی و روانی از کرونا شناسایی شدند و در ادامه ۲۰۵ شبکه اجتماعی در محلات برای حمایتی آموزشی و روحی و روانی  از خانواده‌ها در دستور کار این ستاد قرار گرفت.

محمدی افزود: در این مدت کارگروه‌های ویژه با اساتید و کارشناسان حوزه سلامت روان و علوم اجتماعی بصورت مجازی و غیرمجازی برگزار شد.

وی همچنین از شناسایی و همکاری داوطلبانه تعداد بسیاری از مددکاران و روانشناسان اجتماعی برای کمک به شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر گروه‌های محلی خبر داد.

 رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در مدت بحران کرونا حدود ۲۴ مشاور و مددکار بصورت تلفنی و آنلاین خدمات مشاوره‌ای به مردم ارائه دادند بطوریکه تا پایان فروردین حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مشاور تلفنی ویژه کرونا در شهر اصفهان ارائه شد که هنوز هم ادامه دارد.

محمدی یادآور شد: بر این اساس متقاضیان می‌توانند با تماس با شماره ۱۳۷ از ۳۴ شماره تلفن همراه مشاوران و مددکاران اطلاع یابند و با برقراری ارتباط با آنها مشکلات دوران کرونایی خود را با آنها در میان بگذارند و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، تا ظهر جمعه(۱۹ اردیبهشت) ۱۰۴ هزار و ۶۹۱ نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۵۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۵۴۱ نفر رسیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.