مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

حوزه های علم و بازار کار باید رشد متوازن داشته باشند

0 25
معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: تمامی حوزه های علم در آموزش اعم از فنی- حرفه ای و علمی- کاربردی و از سوی دیگر بازار کار باید به طور متوازن رشد پیدا کنند تا بتوان به بخشی از نیازهای جامعه پاسخ داد.

سیدحسین حسینی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، درباره علت میزان تقاضای دانشجویان به رشته های مختلف اظهار داشت: نیمی از تقاضاها در حوزه آموزش عالی به مساله بازار کار و اشتغال و بخشی دیگر به فراهم نبودن زیرساخت های توسعه و صنعت آموختگان بازمی گردد.
وی افزود: در حال حاضر فضای ورود دانشگاهیان از نظر جهت دهی به تقاضای اصلی جامعه مطلوب نیست.
معاون آموزشی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه گرایش های رشته کشاورزی در سال های اخیر از محبوبیت کمتری برخوردار است، یادآور شد: متأسفانه یک سری از مهم ترین عرصه های دانشگاهی مانند فنی و بخشی از علوم انسانی با توجه به جهت دهی کاذب فضای کشور سمت و سویی را ایجاد می کند که از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.
حسینی ادامه داد: بخش عمده داوطلبان کنکور در حالی با امید قبولی در رشته پزشکی، علوم تجربی را انتخاب می کنند که ظرفیت دانشگاه های سراسر ایران در نهایت پنج هزار نفر است.
وی با اشاره به نبود توازن بین تعداد صندلی های دانشگاه با تمایل دانشجویان یادآورشد: شرایط و فضاسازی در کشور به گونه ای است که یک رشته چندین برابر ظرفیت و سایر رشته ها بسیار کمتر از ظرفیت در نظر گرفته شده، متقاضی دارند که سبب از بین رفتن توازن می شود.
معاون آموزشی دانشگاه تهران با اشاره به کاهش تقاضا برای رشته های علوم پایه در میان داوطلبان کنکور گفت: کشور باید برای پیشرفت و رسیدن به توسعه در رشته های علوم پایه سرمایه گذاری کند، اما در حال حاضر داوطلبان کمتر به رشته های مهم علوم پایه علاقه نشان می دهند.
حسینی خاطرنشان کرد: انتظار می رود رتبه های برتر کنکور به اهمیت رشته های علوم پایه پی برده و با ورود به این رشته در جهت رفع نیازهای کشور گام بردارند.
به گفته وی، کاهش تقاضای دانشجویان در برخی از رشته ها در دوره های تحصیلات تکمیلی به جنسیت نیز مربوط می شود؛ چرا که پسران زودتر می خواهند به بازار کار وارد شوند، اما ترکیب جنسیتی در تقاضا برای رشته های مختلف در مقطع کارشناسی بی تأثیر است.
معاون آموزشی دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به راهکار مناسب برای به توازن رسیدن میزان عرضه و تقاضا در رشته های تحصیلی اظهار داشت: باید بدنبال شرایطی بود که پس از گذراندن مراحل تحصیل بتوان وضعیت مناسبی در بازار کار برای فرد فراهم کرد.
حسینی افزود: در حال حاضر پیام ها درباره میزان تقاضای داوطلبان، پذیرش دانشجو و میزان اشتغال دانش آموختگان در جامعه مثبت نیست.
لینک خبر : ایرنا 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.