اتیکت رابطه کارمند و رئیس؛باید ها و نبایدهای دوستی رئیس و کارمند[سیما دشمن فنا]
اتیکت رابطه کارمند و رئیس؛باید ها و نبایدهای دوستی رئیس و کارمند[سیما دشمن فنا]

آیا برای شما هم پیش آمده است که فکر کنید نکند رابطه شما با رئیس تان مانعی برای پیشرفت شغلی و حرفه شما شده باشد؟آیا با ارشد یا سرپرست خود در خارج از محیط کار یک رابطه دوستانه برقرار کرده اید؟ آیا نگران این موضوع هستید که نکند اطلاعات زیادی را با شخصی که به او گزارش می دهید، به اشتراک می گذارید؟

اگرچه ایجاد روابط مثبت بین مدیران، سرپرستان و کارکنان آنها ضروری است، اما مواردی در این زمینه وجود دارد که باید مد نظر داشته باشید.

به طورکلی بهترین دوست رئیس خود بودن، فکر خوبی نیست، اما مادامیکه مرزهای حرفه ای را بشناسید و هرگز از آنها عبور نکنید، می توانید در سطح  شخصی هم بیشتر با او آشنا شوید.

دوستی بین رئیس و کارمندان

اگرچه امکان دوستی بین رئیس و کارمند وجود دارد، اما به مدیران ارشد و افرادی که به آنها گزارش می دهند توصیه نمی شود که دوستان نزدیک و صمیمی هم باشند. چرا؟

به این دلیل که رؤسا هم انسان و دارای احساسات هستند که ممکن است همین احساسات در ارزیابیهای شغلی و تعیین وظایف برای شما اختلال ایجاد نمایند.

حتی وقتی آنها قادر به این باشند که احساسات خود را کنار بگذارند، ممکن است دیگران آنها را به طرفداری و تبعیض قائل شدن متهم نمایند، و این می تواند به روحیه کل بخش و همینطور به شغل بهترین کارمندان آسیب برساند.

نکاتی برای رؤسا:

اگر شما بر کار دیگران نظارت می کنید (سرپرست یا ارشد هستید)، باید در مورد آنچه می گویید، نحوه رفتار خود و نحوه درگیر شدن با زندگی کارمندانتان محتاطانه عمل نمایید. چون این موضوع می تواند یک همراهی بسیار مخاطره آمیز باشد.

در اینجا چند نکته مهم وجود دارد که رؤسا باید مد نظر داشته باشند:

۱- دوستانه باشید.

این به این معنا نیست که آخر هفته را کنار افرادی که بر روی کارشان نظارت می کنید نشسته و مشغول غیبت و فاش کردن اسرار خود یا شرکت با آنها شوید.

خیر، دوستانه بودن به این معناست که هر روز یک سلام و احوالپرسی دوستانه با آنها داشته باشید، صمیمانه به هر چیزی که شخص در مورد شغل و کارش می گوید علاقه و توجه نشان دهید،

با کلام مهربانانه حس راحتی به افراد بدهید و وقتی نیاز بود در دسترس زیر دستان خود باشید. داشتن گفتگوهای کوتاه هم خوب است به شرطی که برای فضولی و کنکاش یا فاش کردن اطلاعات زیادی نباشد.

۲- رفتاری دوستانه اما حرفه ای داشته باشید.

زبان بدن شما بیشتر از چیزی که تصور می کنید برای کارکنان شما حاوی پیام است، پس سعی کنید هنگام برقراری ارتباط با آنها اخم نکرده و چهره خشنی نداشته باشید.

خوشرو باشید، اغلب لبخند بزنید، و در حین گفتگو و سایر تعاملات همدلی خود را با دیگران نشان دهید.

۳- پنهان نشوید.

تمام روز را در دفتر خود آنهم با در بسته ننشینید. این کار باعث می شود کارکنانتان این احساس را داشته باشند که شما یا به آنها اهمیتی نمی دهید یا نمی خواهید اتفاقات روزمره محل کارتان شما را اذیت کند (مزاحم شما شود).

۴- خوشرو باشید.

اگر در دفتر کار خود اتاقی دارید، شاید داشتن دو صندلی، یا یک صندلی و یک کاناپه با یک چیدمان راحت برای نشستن در اتاقتان فکر خوبی باشد که بتوانید برای داشتن گفتگوهای راحتتر از آنها استفاده نمایید.

اما اگر اتاقی ندارید، می توانید صندلی خود را از پشت میزتان بیرون آورده و مقابل فردی که با او گفتگو می کنید بنشینید تا سدی که ممکن است باعث ترس و وحشت کارکنانتان می شود را بردارید – چرا که وجود میز در گفتگوها خود مثل یک مانع عمل می کند.

۵- بیشتر از اینکه گله و شکایت کنید از کارکنان خود تعریف و تمجید نمایید.

شما ممکن است تصور کنید که افراد فقط به  این نیاز دارند که بدانند کدام کارشان اشتباه است، اما این طور نیست.

وقتی افراد در مورد کارهایی که درست و خوب انجام می دهند، می شنوند و به خاطر موفقیتهایشان اعتبار می گیرند، به طور معمول نسبت به انتقاد و اصلاح کارشان پذیراتر می شوند.

ضمن اینکه تعریف از آنها، کمک می کند تا بدانند چه کارهایی را باید ادامه دهند.

۶- هنگام اظهار نظر در مورد ظاهر کارکنان احتیاط کنید.

به عبارت دیگر، هنگام تعریف و تمجید یا اظهار نظر در مورد پوشش و ظاهر کسی، از زیادی شخصی شدن نظرتان خودداری نمایید. این یکی از مواردی است که بهتر است در مورد آن، نظر کلی تری بدهید تا نظری خاص.

به طور مثال شاید بهتر است به جای جمله “این پیراهن / مقنعه باعث شده است چشمان آبی شما بسیار بیشتر جلوه کند”، جمله ای مانند این بگویید، “امروز خیلی حرفه ای به نظر می رسید/پوشش امروز شما بسیار حرفه ایست”.

۷- هرگز غیبت نکنید.

وقتی مسئله ای در بین کارمندان شما وجود دارد، اینکه سوال کنید تا بفهمید چه اتفاقی افتاده است،‌ فکر خوبیست. اما،  وقتی همکاران با یکدیگر بحث می کنند، خط قرمزی برای شما وجود دارد که هرگز نباید از آن عبور نمایید.

شما باید از ابراز عقیده خود پرهیز نموده و به بحث پیش آمده اجازه ندهید وارد فاز شایعه پراکنی و غیبت بشود.

۸- یک الگو باشید.

کارمندان شما زمانی که مشغول کار در دفتر یا بخش شما هستند برای نحوه رفتار در دفتر، نحوه لباس پوشیدن و سایر خصوصیات مهم حرفه ای، به شما نگاه خواهند کرد.

چه بخواهید و چه نخواهید، به عنوان یک مدیر یا سرپرست، یک الگو برای زیردستان خود محسوب می شوید

۹- در شبکه های اجتماعی نهایت احتیاط را داشته باشید.

گرچه اغلب “دوست” شدن یا “دنبال کردن” کارمندان خود در شبکه های اجتماعی مختلف امری قابل قبول به نظر می رسد، اما بسیار مراقب این نکته باشید که همیشه خود را به روشی حرفه ای معرفی کرده و به نمایش بگذارید.

در غیر این صورت، با خطر از دست دادن احترامتان در دید آنها روبرو خواهید شد.

۱۰- اولین کسی باشید که یک رویداد اجتماعی را ترک می کند.

خیلی در یک مهمانی اجتماعی نمانده و نپلکید، در غیر این صورت خطر عبور از خط قرمزها ممکن است شما را تهدید نماید. اگر رئیس هستید، ممکن است در رویدادهای اجتماعی مشابه کارمندان خود شرکت نمایید.

اما باید بگونه ای رفتار کنید که نشان دهنده موقعیت شما در شرکت باشد. این یعنی بیش از حد ننوشید (به ویژه نوشیدنیهای الکلی)، جوک های نامناسب نگویید یا هر کاری که مغایر با سیاست های شرکت است، انجام ندهید.

نکاتی برای کارکنان:

شما به عنوان یک کارمند مسئول روابطی هستید که در محیط کار برای خود ایجاد می نمایید و این مسئولیت شامل نحوه تعامل شما با رئیستان نیز می شود.

چه اینکه فکر کنید مدیر یا سرپرست شما بهترین سرپرست دنیاست، چه اینکه از دیدن هر روز او در هراس باشید، باز هم باید حرفه ای بودن خود را به مثبت ترین شکل ممکن حفظ نمایید.

و در اینجا چند نکته برای حرفه ای بودن کارمندان ذکر خواهیم نمود:

۱- به موقع در محل کار خود حضور یابید.

یکی از کارهایی که یک کارمند می تواند انجام دهد تا با رئیس خود دچار مشکل شود، این است که مرتباً با تاخیر سر کار حاضر شود.

مطمئناً، برخی اوقات مواردی پیش می آید که باعث تاخیر خواهد شد، اما باید نهایت سعی خود را داشته باشید که تاخیر داشتن تبدیل به یک چیز عادی و مکرر برای شما نشود.

اگر هر روز به موقع سر کار حاضر شوید، رئیس شما متوجه می شود که می توان بر روی شما حساب کرد.

۲- احترام بگذارید.

حتی اگر می دانید رئیس شما آخر هفته دیوانه کننده ای را با شما پشت سر گذاشته، باز هم او ناظر و مقام بالاتر از شما در محیط کارتان می باشد. پس به جایگاه او احترام بگذارید، حتی اگر او را به عنوان یک الگو قبول ندارید.

۳- راز نگه‌دار باشید.

بیشتر کسب و کارها برای حفظ فضای رقابتی خود به میزان مشخصی از رازداری نیاز دارند. قابل اعتماد بودن یکی از با ارزش‌ترین ویژگیهاییست که یک کارمند می تواند داشته باشد و اگر دهان خود را بسته نگه دارید، ارزش بیشتری برای شما قائل خواهند شد.

۴- در مورد هیچ چیز مغرور نباشید.

شاید همه بدانند که شما و رئیستان سالهاست با هم دوست هستید یا هر دو عضو یک باشگاه ورزشی هستید، اما باز هم دلیل نمی شود که جلوی دیگران با تکبر رفتار نموده و به آنها فخر بفروشید.

چون تکبر و افاده شما نه تنها باعث خشم همکارانتان می شود بلکه رئیستان هم متوجه رفتار شما شده و احتمالاً بدنبال راهی برای فاصله گرفتن از شما می گردد.

۵- هرگز حرف رئیس خود را قطع نکنید.

حتی اگر شما بیشتر از رئیس خود می دانید، موقعی که او در جلسه ای مشغول بحث درباره موضوعیست یا با شما یک جلسه دو نفره دارد، به او فرصت دهید حرف های خود را تمام کند. و اگر مجبور شدید صحبت کنید، این کار را مودبانه انجام دهید.

۶- اینقدر فروتن باشید که عذرخواهی نمایید.

اگر در مورد موضوعی اشتباه کرده اید یا در شغل خود خطایی مرتکب شده اید، خودتان فردی باشید که اشتباهش را اعلام کرده و بخاطر آن عذرخواهی می کند.

به این ترتیب می توانید بدون نگرانی یا احساس گناه پیش بروید. ضمن اینکه رئیستان شما را به عنوان فردی صادق و فروتن می یابد که سعی نمی کند ردپای خود را پاک کند.

وقتی یک همکار رئیس می شود:

اگر از عضویت در یک گروه همکاران به فردی تبدیل شوید که مسئولیت آنها به عهده اش قرار داده می شود، ممکن است با قدری مشکل مواجه شوید مخصوصا اگر با همکارانتان دوست باشید.

شما که قرار نیست به طور ناگهانی به دوستان خود پشت کنید، اما باید به آنها بگویید که اکنون نقش شما متفاوت است. آنهایی که واقعاً حرفه ای باشند، شما را درک خواهند کرد.

اجازه ندهید کسانی که از شما خشمگین هستند یا به شما حسادت می کنند احساسات شما را جریحه دار نمایند.

وقتی یکی از همکاران شما رئیس شد، به موقعیت و جایگاه او احترام بگذارید. با او دوستانه ادامه دهید، اما انتظار نداشته باشید که مثل گذشته با شما همراه شود زیرا این امر می تواند هر دوی شما را در موقعیت ناخوشایندی قرار دهد.

به او بگویید که نقش جدید او را درک کرده و همه تلاش خود را می کنید تا این انتقال نقش برای او تا حد ممکن بدون درد و ناراحتی انجام شود.

خط مشی های شرکت:

و در نهایت شرکت شما ممکن است در مورد روابط مدیران و سرپرستان، با افرادی که زیر دست آنها کار می کنند، سیاست هایی داشته باشد. آنها را بیاموزید و دقیقاً رعایت نمایید، حتی اگر با آنها موافق نیستید.

خوشحال می شویم که تجربیات خود را با ما در میان بگذارید

سیما دشمن فنا

مدرس و کوچ کسب وکار
بنیانگذار برند میس اتیکت
وب سایت شخصی